Doorgaan naar hoofdcontent

De haven van Le Guilvinec

De haven van Le Guilvinec is de eerste haven voor ambachtelijke visserij van Frankrijk en vooral bekend om de langoustine. Rond vier uur komen daar de vissers weer terug van zee en laden ze hun vangst uit. Wij gingen er heen om dat allemaal eens te zien. 

Zowel vrouwen als mannen zorgen hier voor de dagelijkse aanvoer van vis.

Een haven vol met boten, overal waar je keek zag je kotters aan twee kanten van het water.

We staan op het grote dakterras van de visafslag, daar heb je een prachtig gezicht op de binnenkomende boten. Vanaf open zee komen ze stuk voor stuk naar de haven gevaren.  Het is opeens een drukte van belang, op het water maar ook op de kades waar mannen klaar staan om de vis zo snel mogelijk binnen te halen en naar de afslag te brengen. Ik besloot om een van de boten te volgen met mijn fototoestel, hier komt hij net de haven binnen.

De schippersknecht staat met een ankerlijn in de hand al klaar om aan te leggen.

Alles gaat heel snel, binnen een mum van tijd ligt het schip vast aan de kade en kan er begonnen worden met het uitladen van de vis.

De schipper maakt een luik open en daar komen de eerste bakken vol met langoustines.

Ik fotografeer van dichtbij de inhoud van een paar bakken, wat het allemaal is moet je mij niet vragen. Mart staat te griezelen, die houdt niet van vis.

Dit zijn toch wel heel indrukwekkende jongens in mijn ogen.

De lading vis is gelost, alles bij elkaar kostte dit nog geen kwartier tijd. De boot vaart weg, verder de haven in om plaats te maken voor een volgende. Voor kletspraatjes is geen tijd, hier wordt hard gewerkt.

Mooi om eens te zien hoe het er in zo'n haven aan toe gaat, een prachtig gezicht. 

Reacties

Sjoerd zei…
Ik had wel even met je willen ruilen... Mooie foto's Marthy
In de weer zei…
Zoiets is geweldig mooi om te zien.
Prachtig in beeld gebracht Marthy.
Edward McDunn zei…
Een prachtige fotoreportage Marthy, fraai in beeld gebracht hoor.
Bertiebo zei…
Superleuk, die serie!
Emie zei…
Ik ruik het zelfs!
Wat een mooi verslag, ja het is hard werken voor de vissers.
Margriet zei…
Mooie beelden, ik ruik de vis bijna! Heerlijk!
miekequilt zei…
Wat een mooie serie. Ik zou daar lekker vis gegeten hebben. Zo vers krijg je het bijna nergens.
Els zei…
Wat een prachtige foto's, alsof we erbij zijn, dank je wel! Ik zie al uit naar de volgende!
Wat leuk om te zien. Ik lust wel langoustines hoor!!!