Doorgaan naar hoofdcontent

Wilhelminaboom

 Omdat er diverse wegen afgesloten waren vertrok is gisteren al vroeg naar mijn wandel cluppie in Oudewater maar het viel reuze mee. De A 12 was 's morgens vroeg weer open gegaan en dat scheelde al veel autoverkeer rond Oudewater. Dus eigenlijk reed ik veel te vroeg Oudewater binnen maar dat kwam mooi uit want mijn oog viel al heel snel op deze fel gekleurde bloemen in een grasveld. Het was herfsttijloos, een bolgewas wat lijkt op de herfstkrokus. Mooi maar giftig, voor mens en dier.

De planten stonden rond de Wilhelminaboom en deze boom is geplant in 1898 toen Wilhelmina op achtienjarige leeftijd de troon besteeg. Wat jong was ze toen nog. Overal in Nederland kom je deze herdenkingsbomen tegen, vaak met een mooi sierhek er om heen. Ze worden Oranjebomen genoemd en worden geplant ter gelegenheid van belangrijke levensgebeurtenissen van de Nederlandse Koninklijke familie.

De boom staat op een mooie locatie bij de IJsselvere met op de achtergrond de Grote Kerk.

Het is een beuk en die staat er al sinds 1898, het hek is in 2013 vernieuwd. Op het oude hek stond het jaartal 1890 en dat was een vergissing. Oeps!

Even verderop kon ik nog een foto maken van de Grote Kerk, weerspiegelt in het water van de Hollandse IJssel.

Moet ik meer doen, vroeg van huis gaan, wie weet wat ik dan weer tegenkom. 

Reacties

Emie zei…
De morgenstond heeft goud in de mond, zeiden we dan vroeger . Altijd mooi, herinneringscentrum!
Sfeervol Oudewater, mooie foto's!
Edward McDunn zei…
Mooi zo'n herdenkingsboom, dat de herfstkrokus zo giftig is, wist ik niet.
In de weer zei…
Herfsttijloos, prachtig.
Veel mensen denken dat het crocussen zijn.
Ik heb al vaak gehoord, goh wat zijn de crocussen dit jaar vroeg :-)
Janny zei…
Mooie bloemen en ook de weerspiegeling in het water is prachtig.
Sjoerd zei…
We hebben hier ook een stukje waar de hele koninklijke familie bij elkaar staat . Zelfs Alex en Maxi staan erbij...
miekequilt zei…
Wat apart om nu nog zulke kleurige planten te zien. Het lijkt wel voorjaar met krokussen.
Margriet zei…
Mooi die herststijlloos rond de Wilhelminaboom. Mooie plaatjes met mooi herfstweer!
Heerlijk om zomaar verrast te worden. Moeten we allemaal vaker doen :-)
Schitterend die laatste foto!
Annelies zei…
Ook al is het nu herfst, ik ga gewoon aan het voorjaar denken als ik deze bloeiers zie! Wat betreft die A12: ik leefde in de veronderstelling dat hij afgelopen vrijdag nog afgesloten was en ben, op weg van Utrecht naar Alphen a/d Rijn, helemaal binnendoor gereden. Het schoot niet op maar ik heb wel genoten van de mooie polderweggetjes!
Annelies zei…
Ook al is het nu herfst, ik ga gewoon aan het voorjaar denken als ik deze bloeiers zie! Wat betreft die A12: ik leefde in de veronderstelling dat hij afgelopen vrijdag nog afgesloten was en ben helemaal binnendoor gereden van Utrecht naar Alphen a/d Rijn. Het schoot niet op maar ik heb wèl genoten van alle polderweggetjes!