Doorgaan naar hoofdcontent

Matthijs Maris

Samen met Jeanne bezocht ik de tentoonstelling van Matthijs Maris (1839-1917) in het Rijksmuseum in Amsterdam. Hij was zoon van een boekdrukker en middelste van drie broers die ook schilderden. Ik vind dat wel apart, drie schilderende broers in die tijd. Ze moeten wel uit een kunstzinnige familie zijn gekomen. Hij studeerde aan de Haagse Tekenacademie en later in Antwerpen. Het schilderij 'De Vlinders' op de bovenste foto wordt als zijn meesterwerk gezien. Hij schilderde het in 1874 in Parijs.


In veel van zijn schilderijen heeft hij jurken van fijn kant geschilderd, heel mooi. Dit was voornamelijk in zijn romantische periode toen hij in Parijs leefde. Het was daar dat de jonge Vincent van Gogh bij hem in de leer wilde maar hij wees hem af. Het schilderij hieronder heet 'Eerste heilige communie'. 


Het schilderij op de foto hierboven wordt wel vergeleken met het 'Melkmeisje' van Vermeer.



In zijn latere periode werden zijn schilderijen vager, soms doorschijnend. Het geeft een heel mysterieus beeld. Hier ook weer die gewaden van kantachtige stof, wazig nu. Mooie tentoonstelling. Ik vond de schilderijen uit zijn vroegere periode het mooist, zijn latere werken zijn mij soms te mysterieus. Je moest goed kijken om daar een beeld in te ontdekken. 




Reacties

Mooi verslag Marthy. Ik ga je linken!
In de weer zei…
Vind de vage schilderingen wel wat hebben, blijf je ook wel langer naar kijken denk ik. Mooi uitstapje !
Prachtige schilderijen, heel mooi verslag!
Marthy zei…
Ik maakte geen foto's van de meest vage schilderijen, Toos. Die op mijn blog vond ik wel mooi. Maar je hebt gelijk, je blijft er veel langer naar kijken en ontdekt telkens weer wat.
Marthy zei…
Dank je, Jeanne. Het was weer leuk om samen met jou op stap te zijn.
Marthy zei…
Wat moeten we toch blij zijn in een land te wonen met de meest goede musea. Zo krijg je een kans om van veel moois te kunnen genieten.
Onliemie zei…
Wel heel moeilijk schilderen die latere werken, denk ik. Niet dat ik iets van schilderen af weet hoor. Ik ken hem niet. Van Gogh uiteraard wel en die wees hij af als leerling? Volgens mij heeft Vincentje het verder geschopt qua bekendheid. Tja...
Marthy zei…
Toch was deze schilder in zijn tijd heel bekend en werd alom bewonderd. Jonge kunstenaars werden geïnspireerd door zijn stijl, o.a. Vincent van Gogh.
Emie zei…
Het Rijks Museum bezoeken is al een feestje op zich, dan nog die schitterende tentoonstelling zien mét een leuke blogvriendin: top dag!
Marthy zei…
Iedere kleer dat ik er kom ben ik er weer trots op; op ons Rijksmuseum.
De vage schilderijen vind ik ook minder geslaagd.
Bij die ene foto moest ik idd aan Vermeer denken. Kennelijk liggen dergelijke schilderijen diep in je geheugen opgeslagen.
De eerste commune is prachtig!
Weer een goed besteedde middag.
Marthy zei…
Ja, die eerste communie, alhoewel zonder veel kleur, vond ik heel mooi.
Bertiebo zei…
Ik zei het al bij Jeanne: Ik wil ook. En ik heb in het Rijks ook altijd een trots gevoel. Gezellig dat jullie samen gingen
Sjoerd zei…
Ook heel ander werk dan Jeanne liet zien. Complementair, dat maakt het volledig.
Marthy zei…
Haha, we vullen elkaar aan, Sjoerd.
Marthy zei…
Wat is dat toch een prachtig geworden. Die moderne elementen in een eeuwenoud gebouw, zo goed gedaan.
Mooi om samen met een blogvriendin te doen. En dan elk een verslag schrijven. Ga nu even de andere lezen.
Marthy zei…
En het leuke is dat wij elk op ons eigen manier verslag van zoiets doen.