Doorgaan naar hoofdcontent

Nog meer Amsterdam

Als ik met Jeanne afspreek in Amsterdam is dat altijd bij de vleugel in de hal van het centraal station. Je bent daar beslist niet de enige die even staat te wachten, het is blijkbaar voor veel mensen een ontmoetingsplek. We begonnen gisteren met koffie in de wachtkamer 1e klas van dat zelfde station. Ik heb er geen foto van gemaakt maar geloof me, het is een feestje om daar even wat te gebruiken, je kijkt je ogen uit. Daarna gingen we lopend op weg naar het Rijksmuseum. Het leuke is dat Jeanne me dan van alles laat zien, heerlijk zo'n gids.

Het vernieuwd Rokin bijvoorbeeld met dat prachtige beeld wat ik nog steeds niet gezien had. Het is een fontein, boven uit de hoofden stroomt water. Echt prachtig!


En van deze gevel werden we helemaal vrolijk, dat snappen jullie wel. Sinterklaas en dan ook nog lekker veel kleur. Net zoals in Rotterdam waren het bij de Bijenkorf waar we net langs gelopen waren nagenoeg alleen maar kerstversieringen. Ik hoop niet die trend zich voort gaat zetten. De onderste foto nam ik in een straat waar ik de naam niet van weet maar er stonden een hele rij van deze kramen met alles wat de toerist nodig heeft, zo typeerde Jeanne het.



Iedere keer als ik in Amsterdam ben verbaas ik me er weer over hoe ontzettend veel toeristen er lopen, kan niet schelen in welk jaargetijde. Nou ja, dan zal dit 'moois' wel aan een behoefte voldoen, al is het niet mijn behoefte.


Reacties

In de weer zei…
Ach ja die toeristendingen, wel leuk op ‘n foto.
Ik denk er met veel plezier aan terug!
Bertiebo zei…
Ja het is mooi geworden daar he
Aan jouw foto's te zien, moet ik nodig weer naar Amsterdam. Het is te lang geleden dat ik er was....
Ja eindelijk is er een einde gekomen aan de chaos daar. Heerlijk een dag Amsterdam, ik ga ook snel weer eens. Groet El
De 'straat' is de Bloemenmarkt aan de Singelgracht.
KnutzEls zei…
Ja, daar sta ik dan ook te wachten. Leuk punt en die toeristendingen doen wel goed op een foto :-)
Onliemie zei…
We moeten toch echt ook eens een keertje naar Amsterdam. Maar ja de honden hé. Dan moeten we weeral voor opvang zorgen. Dat houdt me toch wel wat tegen. Maar die toeristenprullaria zijn echt wel niet aan mij besteed! Je vraagt je af: "Wie koopt er zoiets?"
Marthy zei…
Echt mooi, Bertie. Amsterdam werkt wel aan zijn stad.
Marthy zei…
Met zo'n gids als Jeanne is het een prachtige stad.
Marthy zei…
Ik kom er te weinig om chaos te hebben gezien, El. Maar het ziet er nu heel goed uit.
Marthy zei…
Ik had het geluk dat er iemand goed zat te spelen, Els.
Marthy zei…
Ja, aan mij ook niet besteed. Het wordt toch echt gekocht, door toeristen. Alhoewel ik in de Italiaanse steden ook heel veel rommel tegenkwam haal ik het echt niet in mijn hoofd om daar iets van te kopen.
Marthy zei…
Lekker kleurig op de foto maar ik hoef het niet, Toos.
Mijn eerste reactie viel weg dus ik dacht: even kijken wat nummer 2 doet. Die staat er gewoon.
De "kop"foto van de fontein vind ik prachtig. Als je het niet had gezegd, had ik er geen fontein in gezien.
Wat staat die Sinterklaas-versiering toch gezellig aan de gevel. Een gemiste kans van de Bijenkorf. Eigenlijk zouden we de winkel massaal moeten boycotten.
Maar jij hebt een mieterse dag met je vriendin gehad!
Marthy zei…
Ik dacht eerst dat die vochtstrepen op de kop van de regen waren totdat Jeanne me vertelde dat het een fontein is.
Sjoerd zei…
Lijkt me toch ook wel wat, eens even lekker het toeristje spelen.
Marthy zei…
En dan ga je ook dat soort snuisterijen kopen?
Ik kom te weinig in die mooie stad, wil hoognodig weer eens naar het Rijksmuseum
Marthy zei…
Het is voor jou natuurlijk ook niets naast de deur, Inge.
Mooi, vooral de Sinterklaasgevel!!!!
Sinterklaas wordt hier praktisch niet gevierd en dat vind ik best wel jammer!
Marthy zei…
Ja, ik kan me voorstellen dat dat jammer is. Nederlanders zijn toch verknocht aan het Sinterklaasgebeuren.