Doorgaan naar hoofdcontent

Amazing Grace

In mijn jeugd in de jaren zeventig had je twee stromingen, je was of een soulkikker of een hippietype. Ik zat er zo'n beetje tussen in, droeg af en toe een hippiejurk maar hield ontzettend van soul. Little Richard, Marvin Gay en Donna Summer, heerlijk. 

Donna Summer, van haar draaiden we in de auto eindeloos een bandje met nummers als we op vakantie gingen met onze opgroeiende kinderen en dan natuurlijk keihard hè. Ze luisteren nu nog naar die nummers in hun auto's

Maar de 'Queen of Soul' is toch wel Aretha Franklin, met nummers als Respect, A Natural Women en Think.


Aretha Franklin (1942-2018) wilde na haar doorbraak een album opnemen met de muziek uit haar jeugd als domineesdochter, gospelliederen dus. Het live-album Amazing Grace was in 1972 een enorme hit, het best verkochte gospelalbum aller tijden maar de bijbehorende concertregistratie mislukte door filmtechnisch geblunder. Bijna een halve eeuw later zijn de opnamen, met hedendaagse technologie, alsnog verwerkt tot een muziekfilm.
En naar die film keken wij afgelopen week in het Filmhuis in Gouda.

De zonder toeters of bellen gemonteerde film is een simpele registratie van een muziekkaal optreden. Een sfeerloos verlichte armeluiskerk met rondlopende technici het decor.

Regisseur Sydney Pollack was een fan van de zangeres en overtuigde de studiobazen dat hij deze film moest regisseren maar hij had totaal geen ervaring met documentaires of muziekfilms. Het geheel doet daarom knullig aan maar je moet ook bedenken dat het in 1971 gebeurde. In een flits herkende ik het gezicht van Mick Jagger op de voorste rij maar de camera stond er niet eens bij stil. 

In deze film kijk je naar een zangeres op het toppunt van haar kunnen en al kijkend besef je dat hier muziekgeschiedenis geschreven werd.

Reacties

miekequilt zei…
Ik hoorde al van mijn broer dat het een mooie film is. Maar ik ben toch niet fan genoeg om ervoor naar de bioscoop te gaan.
Heb je gezien dat Obama bij een onverwacht live-optreden van Aretha was en hij een traantje wegpinkte? Zo mooi als mensen geraakt worden door de emotie van de muziek (en de persoon.) Wat een strot, dat mensch. Geweldig! En leuk om te lezen dat je kinderen "besmet" zijn geraakt.
Sjoerd zei…
Een heerlijke zangeres, ik mocht haar wel. Een monument is de Amerikaanse muziekgeschiedenis.
Bertiebo zei…
Ik heb niet veel met die muziek. Maar ik had de film wel willen zien. Had toen geen tijd en nu is hij hier niet meer. Nou ja, komt nog wel een keer.
Ik zag een stukje bij DWDD
Ageeth Mooij zei…
Genieten in hoofdletters dus! Mooi, je herinneringen en wat je doorgegeven hebt aan jullie kinderen. Muziek doet mensen zo goed!
Ik wil hem ook nog zien!