Doorgaan naar hoofdcontent

Bruggen, beelden en boulen

In de drie volle dagen dat we in Parijs waren hadden we soms zwaar bewolkte luchten maar geen spatje regen en ontzettend veel zon. We wandelen nog even door langs het Canal St.-Martin.

Overal staan bankjes, er zijn kleine speeltuintjes aangelegd en je merkt eigenlijk niets van het verkeer doordat je vaak net onder straatniveau loopt. Wij hebben hier echt heerlijk lopen te kuieren. 

La Grisette, een van de populaire figuren uit het oude Parijs tussen de 17e en 19e eeuw. De term grisette werd gegeven aan jonge Parijse vrouwen uit de arbeidersklasse die als naaisters of verkoopsters werkten, hun naam komt van de kleur van hun kleding. Ze kwamen veel voor in de literatuur van die tijd, werden beschreven als vrouwen van lichte zeden door o.a  Balzac en Alexandre Dumas. 

Het standbeeld op de hoek van de boulevard Jules Ferry en de rue du Faubourg du Temple is een herinnering aan La Grisette, verkoopster van rozen uit 1830.

Hier verdwijnt het kanaal voor een deel onder de grond. Dit werd gedaan om het assenstelsel van de grote boulevards niet te onderbreken.

En zoals overal in Frankrijk wordt ook in Parijs een spelletje jeu de boules gespeeld. Ik sta altijd even te kijken, vind het leuk om te zien hoe serieus èn fanatiek die mannen er mee bezig zijn.

Onze wandeling langs het Canal de St.-Martin eindigde hier, wat hadden we er ontzettend van genoten.

6 november 2019

Reacties

Annelies zei…
Leuk om de verhalen te lezen van jullie Parijse zwerftochten, Marthy. De bekende plaatjes zoals de Eiffeltoren, het Louvre enz. ook allemaal mooi maar juist die voor mij onbekende stukjes Parijs, is genieten geblazen!
In de weer zei…
Ben het helemaal met Annelies eens !
Ja, ook ik ben het daar mee eens :-)
We kuieren heerlijk met je mee en kijken onze ogen uit!
Sjoerd zei…
Haha, dat is iets anders dan een balletje trappen... Maar ik loop wel mee met al die mooie beelden.
Wat een geweldige foto, die eerste. En de rest niet minder, mooi stukje Parijs, ik hoop er eens heen te gaan.
KnutzEls zei…
Heerlijke beelden. Mooi stuk Parijs.
Je laat foto's zien die volgens mij in geen reisgids te vinden zijn. Jullie hebben wat kilometers gemaakt! Of er is op de vierkante kilometer heel veel moois te zien... Dat kanaal dat onder de grond verdwijnt doet me denken aan een film van James Bond. Daarvoor was het rooster weggehaald en sprong hij zo in het gat. Uiteraard lag daar een bootje te wachten. Doe mij maar liever het échte Parijs.
Lieve groet ♥
Lot zei…
Dank je wel voor alle mooie foto's en verhalen erbij. Ik ben nog nooit in Parijs geweest en omdat ik nog zo goed meer lang kan lopen zal ik ook nooit een loop stedentrip meer kunnen doen.
Marthy zei…
Fijn dat ik je wat kan laten zien van onbekend Parijs, Lot.