Doorgaan naar hoofdcontent

Wandelen met Vincent

Ik zat even te bladeren in het boekje wat we kregen toen we de Van Gogh tentoonstelling in het Noord Brabants museum bezochten.

Vaak wordt van Vincent het beeld geschetst van een eenzame, bij leven niet erg gewaardeerde man. Niets blijkt minder waar. De tentoonstelling laat zien dat hij niet alleen gepassioneerd en ongelofelijk gedreven was, maar ook dat Vincent met veel mensen intensief en langdurig contact onderhield. Je maakt kennis met de man achter de kunstenaar aan de hand van tekeningen, schilderijen, portretten, brieven en schetsboekjes.

In het boekje wat we kregen kan je alle informatie die bij de tentoongestelde items stonden nog even teruglezen. Het geeft een mooi overzicht van het leven van de schilder.

Voor in het boekje is dit fragment uit een brief van Vincent aan zijn broer Theo te lezen. Het stond ook in het groot afgedrukt op een van de wanden. Het sprak me erg aan.

Ik denk niet dat ik alle kunst altijd begrijp maar net zoals Vincent hou ik van wandelen en van de natuur dus ik voel me toch een beetje verwant met hem.
Als hij nog zou leven had ik graag eens een ronje met hem gewandeld.

Reacties

Een uitspraak naar jullie hart!
Sjoerd zei…
Ik weet niet of je kunst moet begrijpen. Volgens mij kun je het ook niet leren waarderen. Iets trekt je aan, of niet.
miekequilt zei…
Wat mooi om een heel andere kant van Vincent te ontdekken.
Fijn weekend!
In de weer zei…
Ja, een heerlijk boekje Marthy, ik heb er al veel plezier van gehad.
Sinds ik zijn biografie (een enorme, dikke pil) gelezen heb, en zijn brieven van en naar zijn broer, heb ik iets met Vincent. Hij heeft me "ingepakt." Sindsdien luister ik met andere oren naar "Starry, starry, night" van Don Mclean. Vincent heeft een moeilijk leven gehad; was zeker geen makkelijk mens maar kon toch vriendschap sluiten. En geeft kleur aan m'n leven.
Fijn, dat je zoveel plezier van de tentoonstelling hebt gehad en van het boekje.
lem zei…
Heerlijk, ik zou afgelopen donderdag zijn gegaan, maar we hadden autopech. Nu staat er nog een afspraak voor het weer verdwenen is. Ook ik heb zijn biografie en las zijn brieven. Ontroerend, herkenbaar. Dank je wel.
Bertiebo zei…
Ik ben geen echte van Goghfan wat zijn kunst betreft. Maar ik ben wel altijd geïnteresseerd in zijn leven, zijn bijzondere leven
Griemmank zei…
Dat afgesneden oor overheerst altijd zo, vind ik. Dat maakt dat mensen denken dat de man zijn hele leven depressief en doodongelukkig is geweest. Natuurlijk is dat helemaal niet waar. Mooi dat het nu eens uitgelegd wordt. Wandelen - het liefst ergens in het groen - is altijd goed voor alles.