Doorgaan naar hoofdcontent

De Nachtegaal

Verhalen over de Tweede Wereldoorlog blijf ik mooi vinden en dit boek gaat over Frankrijk in oorlogstijd, dan vind ik het extra mooi omdat ik nu eenmaal een link heb met dit land.

Het gaat over het dagelijkse leven, over de bezetting en het tekortkomen, de honger. Maar ook over het verzet en het gevaar wat daarmee gepaard gaat.

Als de oorlog uitbreekt woont Vianne met haar dochtertje op het platteland in de Loire streek en haar veel jongere zus Isabelle in Parijs bij haar vader. De twee zussen hebben nooit een bijzonder goede band gehad. Zij moeten allebei keuzes maken, onmenselijke keuzes. Hun levens worden totaal overhoop gegooid.

Ik vraag me vaak af wat voor invloed de oorlog op mij gehad zou hebben als ik in die tijd geleefd had. Wat voor keuzes had ik gemaakt?

In het boek staan een paar regels uit het gedicht 'Verzet' van Remco Campert.

 Jezelf een vraag stellen

daarmee begint verzet

en dan die vraag aan een ander stellen

Reacties

Bertiebo zei…
Een mooi boek inderdaad en ik vraag me vaak hetzelfde af
Sjoerd zei…
Onmenselijk lijkt me dat als je keuzes moet maken die betrekking hebben op leven en dood.
Emie zei…
Op mijn nog-te-lezen- lijstje staat dat jij alles van deze schrijfster kunt aanbevelen. Dat moet ik maar eens gaan doen.
Lijkt me een mooi boek.
willy zei…
een mooi citaat van Remco Campert

iets wat tot nadenken stemt Marthy

prettige dag
miekequilt zei…
Geen boek voor op mijn lijstje, Marthy. Ik lees niet graag over de oorlog. Kijk ook niet graag naar oorlogsfilms.