Doorgaan naar hoofdcontent

Largentière

Toen we zondag uitgekeken waren op het rommelmarktje van Saint Julien du Gua waren we nog vroeg genoeg voor een leuk uitstapje en we reden daarom zuidelijker naar het plaatsje Largentière. Dit plaatsje ligt zo'n tien kilometer onder Aubenas,  het is niet groot en nog in mooie oude staat.

Largentière ligt in de vallei van de rivier Line. We hadden buiten het dorp geparkeerd en liepen hier over een brug het oude dorp in.

Het historische karakter is hier mooi behouden, prachtige smalle oude straatjes met veel oude gebouwen.

Sommige van die gebouwen prachtig gerestaureerd en andere nog in oude staat.
Dit huis met zijn mooie Wisteria  tegen de muur vond ik echt een plaatje, met smaak opgeknapt.

Maar ook dit, met zijn vaalblauwe leuken, heeft zijn charme.

We hadden door allerlei kleine kronkelstraatjes lopen slenteren toen we bij deze burg uitkwamen, we waren aan de andere kant van het plaatsje. 

Terwijl je hier 's zomers  over de hoofden van de toeristen kan lopen was het er nu echt stil. Heerlijk om in alle rust te genieten van dit middeleeuwse dorpje. Het was een hernieuwde kennismaking, we zijn hier weleens meer geweest maar dat is lang geleden en met veel meer mensen op de been.

Nog voor het middaguur belanden we in dit straatje. Wat zag dat er aanlokkelijk uit, die terrassen met die blauwe lucht er boven. Personeel was druk bezig de laatste hand aan de tafels te leggen en daar stonden veel bordjes met 'reservé op. Wij konden de verleiding niet weer staan en het lukte om nog net een tafeltje in de schaduw te reserveren, men was nagenoeg 'complèt'. Omdat we nog wat vroeg waren liepen we nog even verder, er was nog genoeg te zien.
 

Reacties

Ger zei…
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bertiebo zei…
Charme, dat is het juiste woord. Zo'n dorpje heeft charme
Emie zei…
We zijn eens aan het rekenen gegaan: het zal zeker veertig jaar of daaromtrent geleden geweest zijn, dat wij daar in de buurt met onze kinderen vakantie vierden. Ik herinner me dit prachtige plaatsje nog heel goed. Zou er best nog eens terug willen komen.
Sjoerd zei…
Die tweede foto vind ik echt een juweeltje, als ik schilder was...
Marthy zei…
Ik vind jou vooralsnog een geweldige tekenaar, wie weet wat er nog meer uit komt bij jou....
Marthy zei…
Wat leuk, Emie want wij kampeerden er in die tijd er net iets onder. We zouden elkaar zo maar tegen kunnen hebben gekomen.
miekequilt zei…
Wat heerlijk om zo rustig te kunnen slenteren. En fijn dat je ons vast nog meer laat zien.
Emie zei…
Laten we het er op houden dat we elkaar toen al tegenkwamen! Te leuk, toch?
Janny zei…
Prachtig die oude dorpjes en wat fijn dat je weer op een terrasje kan genieten.
Margriet zei…
Mooi hoor, en heerlijk vakantiegevoel om weer lekker op een terras te lunchen!
Marietje zei…
Mijn hart maakt een sprongetje. In l’argentiere stonden we vaak op de camping met de kinderen. Zo herkenbaar, het straatje waar de markt was. Het café waar we wat dronken. Dit is zo’n mooi stadje. Dank je wel voor deze mooi foto’s tik ik met een traantje in mijn ogen.
Elizabeth zei…
Schitterend! Wat zou ik ook weer graag door zo'n plaatsje slenteren...
Ik moest wel lachen bij de 3e foto... ; werk ik me hier het ongans om al het onkruid steeds tussen de steentjes weg te krijgen, zie je dit... Zo kan het dus ook!
willy zei…
mooie foto's van dit oud stadje Marthy

een terrasje zou ik daar ook wel doen

de hoogte van de gebouwen aan dat riviertje valt me hier het meest op

prettige dag gewenst

Marthy zei…
Franse slag, Elizabeth. Bij zoiets vraag ik me af waar ik me druk over maak.
Wat heerlijk, slenteren door zo'n schilderachtig dorp compleet met terras! Bijna weer als vanouds!
Oh, heerlijk, ik loop zo met je mee door de straatjes van Largentière, prachtige streek en mooie dorpjes. Mooie herinneringen.
Heel mooi! ik kijk er naar uit om er over een paar weken weer te zijn :-)
Marthy zei…
Gezellig, we spreken wat af. In ieder geval de brocante van La Voulte.
Onliemie zei…
Wat fijn toch dat je daar in alle rust kan rondslenteren. Ik dacht even dit moet ik onthouden voor deze zomer maar als het daar inderdaad zo druk is, kunnen we beter nog een jaartje wachten wanneer we niet meer in de schoolvakanties weg moeten. Het doet me weer zin krijgen in Frankrijk. Ik heb het zo gemist.
Marthy zei…
Hoogzomer moet je hier echt niet zijn Kris. Wacht maar op betere tijden. Ook de omgeving daar is heel mooi.