Doorgaan naar hoofdcontent

Vederwolken

Er werd gisteravond in het weerbericht na het achtuurjournaal gesproken over vederwolken en dat leek verdraaid veel op wat ik een paar dagen geleden had gefotografeerd. Ik had me die middag net met een dikke pil op mijn ligstoel in de tuin geïnstalleerd toen ik eerst even om me heen keek voordat mijn boek mijn aandacht op zou eisen. Meteen vielen de wolken me op, ik vond ze zo anders, anders dan normaal laat ik maar zeggen. Toch maar even naar binnen gelopen om mijn fototoestel te pakken en ik maakte een paar foto's. Ik was die foto's eigenlijk al weer vergeten tot gisteravond.


Vederwolken, ik heb het even opgezocht, zijn zeer hoog drijvende wolken die er uit zien als katoenvlokken, pluimen of vederen, in regelmatige strepen aan de hemel verdeeld.

Onder de hoge wolken vallen cirruswolken en die bestaan voornamelijk uit ijs en komen voor op 6 tot 12 kilometer hoogte. Ze zien er soms uit als windveren of sluierwolken, zo dun dat ze het zonlicht nog doorlaten.

 Ik kan het mis hebben maar ik denk dat ik dit soort wolken gezien heb. Leuk om te weten en er wat over te lezen.

Reacties

Judy zei…
De beschrijving past goed op de wolken die je zag en fotografeerde. Interessant om er meer over te weten te komen.
Sjoerd zei…
Ik had er nog nooit over gehoord. Je moet wel even de titel aanpassen.
Bertiebo zei…
Hoe dan ook, het is een fraai gezicht
Marthy zei…
Gedaan Sjoerd.
Emie zei…
Heerlijk met een boek in de tuin en dan een beetje wegmijmeren bij wat vederwolken.
Edward McDunn zei…
Best wel bijzonder, mooi vastgelegd hoor.
miekequilt zei…
Lekker in een stoel met een dik boek en zulke mooie wolken boven je. Heerlijk!
KnutzEls zei…
Mooi en goed gezien om je fototoestel te pa!ken,
Elizabeth zei…
Ik neem aan dat je het Nederlandse journaal bedoelt... Daar had weerman Peter het inderdaad over dit soort wolken, maar ik verstond 'veeg' wolken... Mooie foto's heb je ervan gemaakt!
Jolande zei…
Mooie foto's en interessant om te weten.
Lies zei…
Je woont daar toch mooi...!
Lie(f)s.