Doorgaan naar hoofdcontent

County Clare

We verlieten vanmorgen Killarney voor een rit naar ons volgende overnachtingsadres in Corofin in county Clare. Er waren twee mogelijkheden om van county Kerry naar county Clare te rijden, omrijden via Limerick of met de ferry de rivier Shannon oversteken, korter in afstand en wel zo leuk.

Het was een grote pont, hier stonden alleen al drie autobussen achter elkaar. Op het bovendek had je een prachtig uitzicht over de rivier maar ik kreeg geen mooie foto's, het was zwaar bewolkt en niet helder. Maar de regen bleef uit, de hele dag.

We verkenden het schiereiland van de Lower Shannon en reden via een mooie route door boerenland met grazige weilanden naar de kust.

Kalksteenplateaus als pannenkoeken op elkaar gestapeld.

Door ijsvorming, wind en regen zijn in het kalksteen diepe spleten ontstaan.

Op de uiterste punt van het schiereiland bij Loop Head een vuurtoren met een weerstation. In de zomermaanden kan je het complex bezoeken maar nu alleen nog in de weekends.

Doonagore Castle dat dateert uit het midden van de 16e eeuw, is een zogenaamd rond torenhuis en het heeft een kleine binnenplaats die wordt omsloten door een verdedigingsmuur. 

In 1588 raakte een schip van de Spaanse Armada in moeilijkheden voor de kust van Doolin en liep vlak bij het kasteel op de klippen. 170 van de bemanningsleden van het schip wisten zich uit het wrak te redden en zochten hulp in het kasteel. Inplaats van voedsel en onderdak werden alle overlevenden opgehangen in het kasteel of op een plek in de buurt die bekend staat als Hangman's Hill.

Of dit gruwelijke verhaal echt waar is weet ik natuurlijk niet maar het is leuk om hier even te vertellen.

Inplaats van de wandeling langs de beroemde kliffen van Moher waar het altijd erg druk is met toeristen liepen wij een deel van het kliffenpad van Doolin.

Je raakt niet uitgekeken op die ruige Ierse kust.
Bij zuke uitzichten voelt een mens zich heel nietig.

Als je er bij zou kunnen komen lijkt me dit een geweldig zwembad. 

De steilste kliffen heb ik uit de verte gefotografeerd, hier zijn wij teruggegaan. Een kilometer of zeven wandelen is momenteel genoeg voor mij.

Met grote stenen is hier een bruggetje gemaakt. En stenen hebben ze genoeg in Ierland en ze maken er goed gebruik van. Wegen, paden en velden worden afgezet met stenen.

Het pad is goed beloopbaar met hier en daar een stijging. Wel modderig op sommige plekken met als gevolg dat mijn schoenen eigenlijk een harde borstel nodig hebben en die zit niet in onze koffertjes.

De kloven waar het water in en uitstroomt zijn spectaculair.

Ik laat jullie wel veel water zien maar de zee kom je in Ierland altijd tegen, het is tenslotte een eiland en dan ook nog een eiland met een prachtige kustlijn.

Reacties

Prachtige foto's, alsof wij met je meereizen door Ierland. De ruige natuur en het groene en toch al een beetje herfstige landschap, heel bijzonder.
Schitterend foto's weer van de geweldige Ierse kust. Mooie wandelingen maken jullie ook.
Sjoerd zei…
De boten zijn al net zo fleurig. Ik kan me dat wel voorstellen daar. Het brengt kleur in het woeste land
Judy zei…
Altijd leuk, een stukje varen. Wat een mooie ruige kust!
willy zei…
een knap en interessant reisverslag Marthy

prettige dag
In de weer zei…
Ondanks dat 7 km wandelen op dit moment genoeg is voor jou, valt er op dat stuk genoeg te zien en te genieten.
Ik vind het knap dat je blijft bewegen, écht goed van je Marthy.
Jolande zei…
Ook weer heel erg mooi.
Janny zei…
Leuk om met de ferry over te steken en jullie hadden weer een mooie route.
Mevrouw W. zei…
Wat maken jullie toch een geweldig mooie reis!
miekequilt zei…
Ik twijfelde of ik mijn fototoestel mee zal nemen naar Nieuw Zeeland. Maar na jouw prachtige foto’s weet ik wel dat ik hem meeneem. Want o, wat zijn jouw foto’s mooi en inspirerend om weer te wandelen en te fotograferen.
Emie zei…
Om de twee dagen van B&B wisselen geeft je vast ook het gevoel dat deze vakantie heel lang duurt. Ik geniet van je verslag maar wat een eng verhaal over die schipbreukelingen!
Zo mooi weer! Daar te mogen wandelen, prachtig!
bemar zei…
Luguber stukje geschiedenis op Hangmen"s Hill! Wat is het toch prachtig daar!