Doorgaan naar hoofdcontent

Nog een aardigheidje

Nadat ik kort voordat wij naar Frankrijk gingen mijn laatste foto's had ingestuurd voor de beeldbank van Stichting Boerderij en Erf kreeg ik een bedankmailtje met de belofte dat men nog een aardigheidje zou sturen. Onze dochter heeft dat uit de brievenbus gehaald en ik wist dus dat het twee boeken waren die ik afgelopen week pas onder ogen kreeg.

Het eerste boek gaat over boerderijen en dan specifiek over hoe timmerlieden en metselaars uit de vorige generaties te werk gingen. Ik had tijdens het fotograferen van de boerderijen in mijn omgeving al aardig wat kennis opgedaan maar dit wordt een soort naslagwerk voor mij. Ik fotografeer zo vaak mooi onderdelen van een boerderij en in dit boek kan ik extra kennis daarover opdoen.

Gevelankers bijvoorbeeld zijn er in vele vormen en ze worden gebruikt om de draagconstructie van de zolders en het dak met de gemetselde gevels te verbinden.

Op de bladzijden ernaast sluitstenen die ik tot nu toe altijd gevelstenen noemde.

Dat dit makelaars zijn wist ik al, dat had ik ondertussen wel geleerd. Het woord makelaar heeft verschillende betekenissen en een daarvan is koppelaar en dat is precies wat het doet, het koppelt de twee dakdelen waar ze elkaar ontmoeten. En dat wist ik niet.

Gietijzeren ramen werden vooral in stallen en schuren geplaatst. Links een prijscourant van J. Monster uit Gorinchem van 1938. Geslagen ijzeren ramen met 'Siegfried"knip, leuke benaming.

Jullie begrijpen, ik ben heel blij met dit boek.
Over het andere boek zal ik morgen wat vertellen.

Reacties

Edward McDunn zei…
Een geweldig boek om te bezitten lijkt mij, veel plezier ermee hoor.
miekequilt zei…
Wat een mooi boek. Helemaal echt iets voor jou. En waarschijnlijk ook leuk voor bewoners uit jouw buurt om te kunnen kopen.
KnutzEls zei…
Dat zijn boeken om binben ha dbereik te houden om er telkens in te kijken. Super interessant.
Jolande zei…
Wat een schitterend en interessant aardigheidje.
In de weer zei…
Daar zul nog veel plezier van hebben Marthy.
Prachtige boeken zijn het.
Janny zei…
Dat lijkt me een erg leuk boek, fijn om meer te weten te komen over de dingen die je fotografeert.
Emie zei…
Wat aardig om op deze manier beloond te worden voor het werk dat je deed en nog toepasselijk ook!
Lies zei…
Een leerrijke verrassing!
Lie(f)s.
Sjoerd zei…
Dis is in ieder geval al een heel mooi begin. Mooi en leerrijk.
Judy zei…
Interessant naslagwerk, dit boek. En wat aardig.
Elizabeth zei…
Geweldig leuk dat ze dit boek naar je stuurde! Echt iets voor jou, denk ik...
Heerlijk om dat allemaal te lezen en te bekijken op foto's...
Dat lijkt mij heel fijn en handig, dat je alles op kunt zoeken, wat je fotografeert. Ik heb ook alweer iets geleerd in ieder geval. En een super toepasselijk bedankje.
bemar zei…
Wat leuk om zo'n boek te krijgen! Veel leesplezier deze winter.
Dat is wel een ontzettend leuk en interessant 'bedankje'!