Doorgaan naar hoofdcontent

De stee van Saan van Pietere

Het tweede boek wat ik kreeg van de Stchting Boerderij en Erf is meer een leesboek, zoals je op de kaft kan zien: Verhalen uit het boerenleven van 100 jaar geleden. Het boekje vertelt over het echtpaar Metje van der Ham en Saan Bouman en later hun kinderen. Zij hadden een stee (boerderij), een knecht Aai Klomp en Tonia, de meid.

Alle onderdelen van het boerenleven in die tijd passeren de revue. Al in het eerste hoofdstuk wat gaat over de boerentuin kom ik het woord 'rugten' tegen, een typisch woord van deze streek. Het betekent onkruid wieden en voordat ik hier kwam wonen had ik er nog nooit van gehoord.

Natuurlijk een hoofstuk over kaas maken wat op sommige boerderijen hier in de buurt nog steeds gebeurd. En als Aantje Bouman, de oudste dochter van Saan en Metje Bouman gaat trouwen wordt hier ook over verhaalt.

Ik vind het een kostelijk boekje. In de streektaal die veel gebruikt wordt herken ik veel maar ook in die lekkere nuchterheid die boeren eige is.

Een mooi bezit, die twee boeken bij elkaar.

Reacties

miekequilt zei…
Dat is ook weer een geweldig leuk boek. Veel leesplezier !
In de weer zei…
Wat werd je toch verwend, lekker om te lezen dit soort boeken.
Sjoerd zei…
Het eerste was een mooi naslagwerk, dit lijkt me gewoon leuk om te lezen.
Elizabeth zei…
Ook een leuk boek! Grappig dat je 'rugten' noemt...
In Sliedrecht gebruiken ze dat woord ook en ik was verbaasd!
Marthy zei…
Sliedrecht, dat klopt, staat ook in de lijst van:https://www.mijnwoordenboek.nl/dialect-vertaler.php?woord=onkruid%20wieden
Stolwijk toevallig niet alhoewel het hier echt gebruikt wordt. In Hardinxveld daarentegen wel maar met 'ch'.
willy zei…
het staat niet meteen op mijn leeslijst Marthy

geniet er wel van

groeten
Judy zei…
Hartstikke leuk!
Lies zei…
Koesteren...!
Lie(f)s.
Zo leuk, wees er maar zuinig op!