Doorgaan naar hoofdcontent

De stallen van het kasteel

In de 12e eeuw lieten de Heren van Bane (met één “n”) een castrum (vesting)  bouwen op een kalkstenen rots met uitzicht op de naburige karstplateaus en de vlakte van Chassezac. Na verloop van tijd groeide het castrum uit tot een garnizoensfort.

Het fort, een middeleeuws dorp, ligt op 307 meter hoogte op een rotsachtige top. Op de top bevinden zich de overblijfselen van een 16e-eeuws kasteel dat tijdens de contrarevolutie in 1792 werd verwoest.

Mart en de twee anderen vrouwen stegen hier nog verder maar ik vond het wel genoeg en keek op deze hoogte wat rond. 

Ik zag dit bord wat naar ecuries (stallen) verwees, nam een bocht naar beneden en kwam een niveau lager.

En daar kon ik door de spijlen van een groot hek deze prachtige ruimte fotograferen. Het zijn de imposante stallen van het kasteel die intact bleven. De stallen van het Château de Banne zijn gerestaureerd en omgebouwd tot een plek voor shows en tentoonstellingen. Dit enorme gebouw, 54 meter lang en 8 meter breed, kon ongeveer 35 paarden huisvesten. 

Deze foto heb ik van internet gehaald en die geeft goed weer hoe prachtig de ruimte er met speciale verlichting tijdens een tentoonstelling uitziet.

Ik ben snel de anderen die alweer aan het dalen waren gaan halen om dit moois te laten zien. Ook zij waren net als ik onder de indruk.

Reacties

Sjoerd zei…
Daar wil ik ook wel mijn werk exposeren
Judy zei…
Imposant bouwwerk! Wat goed dat het voor tentoonstellingen wordt gebruikt en nog van nut is.
In de weer zei…
Heeft altijd wel wat om in zo’n gebouw te exposeren.
Emie zei…
Schitterend met al die gewelven!
Mooi! En net als bijv. le chateau de Rochebonne, ook hier vast weer talloze vrijwilligers die dit erfgoed ‘geadopteerd’ hebben en zorgen dat het zo goed mogelijk voor de toekomst bewaard blijft, hè?
KnutzEls zei…
Daar zal alles toch prachtig uitkomen, wat een mooie ruimte.
Janny zei…
Die bovenste foto, prachtig! Maar de stallen mogen er ook zijn.
miekequilt zei…
En iedere dag weer mooie nieuwe plekken. Ik geniet mee van het mooie Franse land
Lies zei…
Heel indrukwekkend...
Lie(f)s.
Zeker een prachtige ruimte!