Doorgaan naar hoofdcontent

Le Pont d'Arc en de Gorges de l'Ardèche

Wij komen al ruim veertig jaar in de Ardèche. Eerst twee keer gekampeerd met onze puberkinderen in de zuidelijke Ardèche en daarna als huizenbezitter in de noorlijke Ardèche. In al die jaren heb ik de wereldberoemde Pont d'Arc verschillende keren gezien maar gek genoeg nog nooit gefotografeerd. Als je er dan met een groep fotografen vlakbij zit moet je dit fenomeen toch echt op de foto gaan zetten.

We hadden er gelukkig prachtig weer bij.

De immense natuurlijke boogbrug is de toegangspoort tot de Gorges de l'Ardèche. Hier beginnen dan ook de meeste kanoroutes door de Gorges.

De Gorges de l'Ardèche zijn 29 km lang in prachtige natuur met 11 uitkijkpunten die adembenemende uitzichten bieden op deze spectaculaire kloof.

We fotografeerden en werden gefotografeerd.

Hier sta je dan, 200 m boven de rivier, bovenop de duizelingwekkende rotswanden en je voelt je heel nietig.

Meer dan 80 geiten leven hier in het wild. En zo wild zijn ze niet. Ze komen graag gedag zeggen, zeker als je wat te eten hebt.

Op een hoog gelegen rots keek deze oude geit waakzaam in het rond.

Een van de mooiste rivierbochten van Frankrijk, de Cirque Madeleine in de rivier de Ardèche.

Nog even wat cijfertjes. De Gorges de l’Ardèche heeft een grote aantrekkingskracht op toeristen: de weg die erlangs loopt wordt naar schatting jaarlijks door 1,2 miljoen auto’s, bussen en campers gereden. En onder de prachtige toegangspoort tot de Gorges, de Pont d’Arc, passeren jaarlijks zeker 100.000 kano’s, kajaks en andere bootjes.

Wij waren er eind augustus en de meeste toeristen waren naar huis dus het was zowel bij de Pont d'Arc als in de Gorges helemaal niet druk. Ik heb het allemaal weer een keer gezien en dit zal wel de laatste keer zijn.

Reacties

Bertiebo zei…
De aantrekkingskracht op toeristen begrijp ik. Ik was er lang geleden ook. Maar die Cirque Madeleine, die zag ik niet. Wat een mooie foto ook!
Mevrouw W. zei…
Toen ik begin de twintig was ging ik mee op een jongerenreis en ben ik daar ook wezen kanoën. Een hele dag lang. Nu zou ik echt niet meer voor zo'n lang traject kiezen.
Dat er zoveel toeristen komen snap ik wel.
Sjoerd zei…
Een van de mooiste omgevingen in Frankrijk, alleen dat laatste zinnetje roept vragen op...
In de weer zei…
Prachtig, wij waren er voor de eerste keer met onze Franse vrienden, die wilden ons mooie plekjes laten zien. Nou dat was wel gelukt.
Judy zei…
Wat een mooie plek!
KnutzEls zei…
Prachtig en woest.