Doorgaan naar hoofdcontent

Vaison-la-Romaine

Stijgend naar de plaats die we gingen bezoeken tijdens onze laatste fietstocht van dit jaar in Frankrijk kwamen we dit bouwwerk tegen. Heel mooi maar gek genoeg heb ik, zelfs niet via Google Lens, kunnen ontdekken wat het precies is.

En een stukje verder dit, ook met bogen. Het is al weken geleden dat ik deze foto's nam en helaas, ik kan er niets over vinden dus valt er voor mij ook niets over te vertellen.

Op dit prachtige pleintje met mooie fontein stalden we onze fietsen, we zijn hier in de middeleeuwse bovenstad van Vaison-la-Romaine. Hooggelegen op een rots wordt deze sfeervolle wijk beschermd door een dubbele stadsmuur en een versterkte poort.  


Meteen al konden we prachtige panden bewonderen aan de andere kant van het pleintje waar we aanbeland waren.

Dit soort panden regen zich aaneen, alles is hier prachtig bewaard gebleven. 's Zomers is dit plaatsje een publiekstrekker, nu was het er heerlijk rustig.

Mooie doorgangen.

En overal trapjes die verder omhoog gingen.


Op een pleintje weer een fontein. Begroeide muren en poorten. Wat is dit een prachtig stadje. Maar helaas, het heeft een bekende naam gekregen door een verschrikkelijke gebeurtenis in 1992 die ik me nog goed kan herinneren.

Het riviertje de Ouvèze stroomt door de gemeente en scheidt de hoge stad (13e eeuw) van de moderne stad. Een van de bruggen over de rivier is de beroemde Romeinse brug die nog steeds in gebruik is. De brug heeft in het verleden een strategisch en belangrijke rol gespeeld. Tijdens de WO II werd de brug zwaar beschadigd door Duitse bombardementen maar werd daarna in de oorspronkelijke staat hersteld. 

Op 22 september 1992 vielen er nabij de Romeinse brug als gevolg van een vloedgolf 37 doden. Na weken van droogte veranderde een stortbui de zo goed als droogstaande Ouvèze op slag tot een kolkende, woeste stroom. In 4 uur tijd viel er op verschillende locaties grote hoeveelheden neerslag (tussen de 143mm en 300mm). De eeuwenoude brug bleef nagenoeg ongedeerd. De materiële schade bedroeg 500 miljoen frank (iets meer dan 76 miljoen euro). info: Wikipedia

Reacties

In de weer zei…
We zijn er ook eens geweest, zal eens in onze fotoalbums gaan neuzen, komt me zo bekent voor.
Prachtige is het daar.
Wat een mooi stadje. En tragisch verhaal die overstroming.
Bertiebo zei…
Oooooh... dat eerste pleintje met dat terrasje!!! Ik herinner me niets van die overstroming en dat is toch raar.
Judy zei…
Prachtig plaatsje met die leuke panden en trappetjes! Vreselijk, die overstroming.
Emie zei…
Weer even helemaal terug in die romantische Franse sfeer! Maar wat een drama tijdens die overstroming..
Prachtig stadje, maar het verhaal is minder mooi.
Anoniem zei…
Wij hebben daar een week voor die vloedgolf gelogeerd! We konden onze ogen niet geloven toen we daar beelden van zagen.
Ik ben het de "anoniem"van hierboven. Groetjes Sylvia