Doorgaan naar hoofdcontent

De torens van San Gimignano

In de stad San Gimignano lieten rijke kooplieden in de middeleeuwen hoge torens bouwen om te laten zien hoe machtig ze waren. Ooit stonden hier 72 van deze torens, nu nog 15. Ook de huizen onder die torens zijn groot en voornaam, ze stralen rijkdom uit. 


Dit is het Piazzo del Duomo waar veel mensen op de trappen voor de grote parochiekerk zaten te genieten van al het moois om hen heen. Het is natuurlijk ook een prachtig gezicht, al die strakke toren tegen die felblauwe lucht.





 

De huizen zijn rijk aan ornamenten met prachtige details. De onderste foto laat de stadsmuur zien. Wij waren op weg naar het zuiden en onze route voerde precies langs deze plaats die een bezoek meer dan waard is. Morgen zakken we nog iets verder Italië in, we gaan iemand een bezoekje brengen.



Reacties

Pippa's Hus zei…
En werkelijk geen wolkje aan de lucht! XX Esther
Sjoerd zei…
Een tocht vol herinneringen voor mij. Inmiddels alweer 9 jaar terug dat we daar waren.
KnutzEls zei…
Alsof je in een operadecor loopt. En weer herinneringen aaan, jawel verrukkelijk ijs...... 🤗
Emie zei…
Ben echt benieuwd waar jullie morgen terecht komen :)
Wat apart om een toren op je huis te laten bouwen om te tonen hoe rijk je bent. Wat doen mensen soms toch vreemde dingen.
Het stadje ziet er wel heel mooi uit en wat hebben jullie mooi weer.
Marthy zei…
Nog wel even genieten, zulk weer, Esther.
Marthy zei…
Wat leuk dat jij zoveel herkent.
Marthy zei…
Haha, vandaag geen ijs maar wel een verrukkelijk toetje. Die Iatalianen kunnen er wat van....
Marthy zei…
Dat wordt echt een verrassing.
Dat is bij ons lang geleden, heerlijke plek in ieder geval. geniet ermaar lekker van!
Marthy zei…
Mensen doen veel om macht en rijkdom te laten zien. Heden ten dage ook nog.
Marthy zei…
Iedereen is schijnbaar al in Toscane geweest, wij voor het eerst, maar we genieten met volle teugen.
Jeanne zei…
Op die trap heb ik alle indrukken zitten op te nemen. Ik vond het zo indrukwekkend. Toch benieuwd waar de reis nog meer naar toe gaat........Het wordt vast leuk.
Anoniem zei…
Met de camper door Italië (boek/reisgids) van camperroutes.nl zou ook wel wat voor jullie zijn. Lies
Wieneke zei…
In San Gimignano heb je een ijssalon waar je het aller-aller-ALLERlekkerste chocolade-ijs ter wereld kunt eten. Ik hoop wel dat jullie dat gedaan hebben.

https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g187901-d2015819-Reviews-Gelateria_Dondoli-San_Gimignano_Tuscany.html
Sjoerd zei…
Ik ben door de foto's heen aan het bladeren die ik toen genomen heb. Ik kom er een aantal tegen die ik hier ook zie en herken.
Marthy zei…
Ook wij zaten daar en niet alleen, zoals je kunt zien. Indrukwekkend, ja dat was het. Ondertussen heb je al bij Emie kunnen zien waar wij vandaag waren en het was leuk.
Marthy zei…
Bedankt voor de tip Lies want we zullen nog wel eens gaan.
Marthy zei…
Nee, helaas niet, maar dat overleef ik wel. Ik ga er niet meer voor terug;-)
Annelies zei…
Wat leuk om zo met je mee te reizen! En allemaal bekende plaatsen die we "tig" jaar geleden, vóór ons Franse avontuur, ook bezocht hebben. In die tijd gingen we regelmatig met de caravan naar Toscane. Volterra, Lucca, Siena, San Gimignano en Florence: heerlijke steden!