Doorgaan naar hoofdcontent

Florence

Florence, een stad vol gebouwen, kerken en kunstwerken. Je zou het overweldigend kunnen noemen. Gisteren wilde de wifi op de camping niet meewerken dus vandaag het (eerste) verslag. We waren met de trein gegaan en stapten uit op het hoofdstation vlakbij de dominicanenkerk Santa Maria Novella. Eerst liepen we langs de zijkant van de kerk die rond 1300 gebouwd is, mooi in zijn eenvoud. Maar de voorkant ziet er heel anders uit, die werd 150 jaar later gebouwd. Ik vind het een beetje te, maar goed, dat is een persoonlijke smaak. We kochten een kaartje en gingen binnen kijken en wat we daar zagen was prachtig, ik zal er nog een aparte blog over maken.

 

Toen we dit plein opliepen moesten we alle twee even naar lucht happen. De pracht en de praal van de gebouwen kwamen op ons af en dan al die mensen. Voor ons teveel van het goede, wij zijn plattelandsmensen, houden van eenvoud en zijn meer gericht op de natuur. Hier staan het Baptisterium, de oudste grote kerk in Florence, de Dom Santa Maria del Fiore, de koepel is prachtig en steekt hoog boven de binnenstad uit, en het Musea dell'Opera del Duomo.

 



Zoals in veel steden kon je hier ook een ritje maken in een koets. De paarden trokken zich gelukkig weinig aan van de drukte, evenmin als de militairen die hier met veel vertoon aanwezig waren maar toch vriendelijk stonden te praten met mensen op het plein. We zijn hier niet lang gebleven en weer verder gegaan met onze tocht door de stad waarover later meer.





Reacties

Emie zei…
Florence is wel de overtreffende trap waar het gaat om kunst, hè. Ik bewaar er zulke goede herinneringen aan, dat ik de stad alleen al daarom zo prachtig vind. De Ponte Vecchio met ondergaande zon...
In de weer zei…
Ah,Firenze zoals onze zoon Arno ( :-)) altijd zegt, denk toch dat ik het nog eens wil zien (ondanks de drukte)
Marthy zei…
Die mooie brug komt nog, Emie. Ja, het is soms de overtreffende trap, daar in Florence.
Marthy zei…
Je moet Firenze zeker eens gaan zien, want deze plattelanders vonden het ondanks de drukte toch heel mooi. Toos.
Jeanne zei…
Toch is het jammer, dat het zo erg druk is in Florence. De rijen zijn me daar net iets te lang. Ik hoop het nog steeds op een rustiger tijdstip te kunnen bezoeken, maar of het daar wel eens rustig is?
Marthy zei…
Wij hadden de hoop dat het eind september rustig zou zijn, Jeanne. Florence was erg druk, Cinque Terre veel te druk en de rest van de steden viel echt mee. Pisa hebben we bewust gemeden. Tsja, in Amsterdam is het ook het hele jaar druk.
Jan uit Perth zei…
Wat een pracht en praal, Marthy. Dank dat jullie de drukte hebben weerstaan; het leverde in elk geval weer héle mooie plaatjes op! Goede reis verder.
Sjoerd zei…
Ik vind het de mooiste stad van Italie, maar geef toe, ik heb niet alle steden gezien... Ik hoop dat je onderweg niet teveel illegale verkopers bent tegengekomen. Vooral in de buurt van de Ponte Vechio was het heel erg.
Bertiebo zei…
Ik vond het ook een prachtige stad. Maar ik heb geen enkele neiging om nog eens terug te gaan. Die neiging heb ik wel voor de rest van de plekken die jij bezoekt en waar ik nog niet was of waar ik nog wel eens terug wil.
Marthy zei…
Net als in Rome moest ik in Florence denken aan al die mensen die onder erbarmelijke omstandigheden die kerken hebben moeten bouwen. Zou God dat gewild hebben, Jan?
Marthy zei…
Wij zijn niets van dien aard tegengekomen, Sjoerd. Maar wij zijn dan ook totaal niet geïnteresseerd om iets te kopen en stralen dat blijkbaar ook uit.
Marthy zei…
Precies zo denk ik er over. Bij een tweede keer Italië hoeft Florence voor mij beslist niet meer. Maar Lucca, Siena en Arezzo, graag.