Doorgaan naar hoofdcontent

Fruitig fruit



Eergisteren zijn de eerste frambozen geplukt en er komen er nog veel meer. Dit vond ik niet genoeg om te verwerken dus gingen ze voorlopig de vriezer in. Nog wat erbij en dan gaan ze in de pan, samen met rabarber, ook uit de vriezer. Daar maak ik dan een lekkere jam van.

De rode bessen waren verleden week geplukt maar toen had ik echt wel wat anders te doen dus gingen ze ook in de vrieskist. Hier heb ik gisteren bessensaus van gemaakt, lekker over de yoghurt die wij altijd als toetje eten. 
Omdat ik een hekel heb aan het rissen van die bessen gaan ze gewoon met steeltjes en al in de pan, wat water erbij, in dit geval een fles vlierbloesemsiroop die ik nog had staan en dan worden ze fijn gekookt. Door de passe-vite en daarna weer even doorkoken met wat geleisuiker, niet teveel anders wordt het jam.

En gisteren is ook de tweede en laatste kruisbessenstruik kaal geplukt. Het meeste zit in de vriezer maar ik heb een pond apart gehouden om er een lekkere taart van te maken. Die eten we vandaag op bij zus en zwager op de camping.

Reacties

Mirjam zei…
Wat heerlijk al dat fruit en wat ziet je taart er verrukkelijk uit. Ik kan me trouwens nog goed de smaak van jouw jam herinneren, die we vorig jaar in je vakantiehuis van je mochten opmaken. Heerlijk.
Heel fijn weekend Marthy,
Liefs,
Mirjam
Bertiebo zei…
Dat van die steeltjes... ik heb wel eens gelezen dat als je bijvoorbeeld tomaten gebruikt, voor soep of zo, dat je dan ook de steeltjes mee moet koken. Schijnt een betere smaak te geven
Marthy zei…
Vandaag met zus e zwager een stuk taart gegeten en hij was erg lekker.
Marthy zei…
Dat ga ik nazoeken want ik maak heel veel tomatensaus in. Bedankt voor de tip, ik kom er weleens op terug.
Mmmmmmmmmmmm.......................
Emie zei…
Oh...bijna zonde om de frambozen tot jam te verwerken. Zomaar een schaaltje leegsnoepen bij wijze van dessert lijkt mij een heerlijk alternatief. Je kruisbessentaart ziet er verrukkelijk uit zeg!
miekequilt zei…
Wat ziet het er allemaal heerlijk uit.
Sjoerd zei…
Ik ben een echte fruitliefhebber, maar eet geen taart. Ik zou ze invriezen en er regelmatig smoothies van maken. Lijkt me heerlijk.
Ik heb vandaag ook nog jam gemaakt met aardbeien (gekocht, voor maar 3€ per kilo) en eigen rode bessen. Ik ris gewoon :-)
Dat van die steeltjes dat wist ik niet maar ik vind het een goeie tip ;-) Je taart ziet er heerlijk uit. De frambozen zijn hier ook rijp, moet ik ook maar eens jam van gaan maken. Fijne zondag daar!
Marthy zei…
Er wordt hier echt heel wat afgesnoept hoor Emie;-)
Marthy zei…
Zelfs dat doen we, Sjoerd!
Marthy zei…
Blijkbaar heb ik niet genoeg geduld. Inge;-)
Ivy zei…
Heerlijk, al dat zomerfruit. Wij kunnen er ook geen genoeg van krijgen.