Doorgaan naar hoofdcontent

Rozen


Ontzettend veel rozen kwamen we tegen verleden week tijdens onze wandeling. Rozenstruiken worden vaak in een wijngaard geplant, meestal aan het begin van elke rij met wijnstokken. Je kan het zien op de foto hieronder, de rode rozen links op de achtergrond staan voor een rij stokken.

Rozenstruiken werken als een soort alarm voor schimmels en kunnen daardoor de wijnboer helpen om zijn druiven gezond te houden. De druivenstok is gevoelig voor schimmelzieken maar veel soorten rozen zijn zelfs nog gevoeliger voor die schimmels. Dus eigenlijk zijn die rozen een natuurlijk alarmsysteem. 



 Prachtig, dit varentje bij een waterput. Wij hebben ook veel kleine varens op onze oude muren groeien maar deze kende ik nog niet. Dat is niet zo gek want er zijn wel honderden soorten, net als mossen. Gedijt waarschijnlijk goed in een vochtige omgeving.


Reacties

Zo mooi...............kwijl kwijl bij die foto met het blauwe hekwerk!!
miekequilt zei…
Je foto met klaprozen is prachtig. Dankzij jou maak ik weer vaker foto's met mijn fototoestel ipv mijn mobiel.
Marthy zei…
Ja, en dat is dan gewoon een muurtje met een hekje erin waar een put achter zit. Ontegenzeggelijk, die Fransen kunnen versieren!
Marthy zei…
Dat vind ik nou leuk om te horen, Mieke, dat ik nog iemand kan inspireren.
KnutzEls zei…
Je kunt een ansichtkaart maken van dat blauwe hek, zo mooi. En wat zal die wandeling gegeurd hebben 😎
Marthy zei…
Dat klopt Els, de paar uurtjes dat wij liepen te wandelen roken we van alles, ook veel kruiden.
Onliemie zei…
Foto 2 en 3 zijn weer pareltjes. En wat je aardbeienplastiek betreft. Ik had niet anders verwacht dan dat jullie daar bewust zouden mee omgaan! Zulke natuurmensen! 👍
Pippa's Hus zei…
Die foto met het blauwe hek! Zo mooi die zou ik wel aan de muur willen. XX Esther
Die varen verkopen ze hier volgens mij bij het tuincentrum. En ik heb hem vroeger wel in de badkamer gehad.
Emie zei…
Kwijl, kwijl bij de klaprozen!
Marthy zei…
Toch ga ik er over nadenken of dit niet anders met dat aardbeienbed kan want op een gegeven moment is dit plastic teveel gescheurd en moet het vervangen worden.
Marthy zei…
De vorm van de blaadjes vielen mij op, zo mooi.
Marthy zei…
Dat blauw kleurt mooi bij jouw mooie spoelkommen;-)
Marthy zei…
We kwamen ze daar zoveel tegen dat ik ze even naar hartenlust kon fotograferen.
Sjoerd zei…
Vroeg ik me eerst even af waar dat blauwe het voor diende, nu ik het weet vind ik de foto van dat varentje het leukste.
Vlimbouter zei…
Ha, dat van die rozen als wachters voor de schimmels wist ik niet. Weer wat bijgeleerd. Ik ben fan van de klaprozenfoto.
Zo mooi, die uitbundig bloeiende rozenstruiken.