Doorgaan naar hoofdcontent

Jamie Oliver's spagetti met venkel en salami

Voor de liefhebbers van venkel heb ik hier een heerlijk recept. Mocht je deze groente nog nooit gegeten hebben raad ik je aan om het eens te proberen, het is echt lekker. Wij aten het verleden jaar vaak, ik had toen veel venkel in de moestuin en bij een zoektocht naar meer recepten met deze groente kwam ik dit gerecht tegen.
 Gisteravond weer eens gegeten en ik kan niet anders zeggen,
vergeet de spaghetti Bolognese maar, dit heeft zo veel meer smaak.


Ingrediënten 2 personen
- Olijfolie, extra vergin
- 140 g goede, pittige Italiaanse salami in reepjes
- 2 teentjes knoflook, gepeld en fijngesneden
- 1 theelepel venkelzaad
- 1 knol venkel gehalveerd en in dunne plakjes
- 2 blikken gepelde tomaten in stukjes van 400 g of passata
- 1 gedroogde Spaanse peper- zeezout en peper uit de molen
- 300 à 350 g gedroogde spagettii
- 2 handjes oud broodkruim
- een takje verse rozemarijn
Giet twee flinke scheuten olijfolie in een pan.
Doe er de salami en gesneden knoflook bij.
Kneus het venkelzaak licht in een vijzel of met een mes en doe het ook in de pan.
Laat het 1 minuut bakken op een lage pit - het vet moet uit de salami bakken en deze moet krokant worden.
Doe nu de gesneden venkel erbij, roer, doe het deksel op de pan en zet de pit iets hoger.
Laat 5 minuten koken en voeg de bliktomaten toe (ik nam een blik tomaten en een pot van mijn eigen passata die een wat zachtere smaak heeft) met eventueel wat gedroogde spaanse peper of een beetje chilipoeder.
Laat 25 minuten koken tot het mengsel enigszins is ingedikt.
Breng op smaak met zout en peper maar voorzichtig want door die salami kan het al pittig genoeg zijn.
Kook de pasta in een grote pan gezouten kokend water al dente.
Maak intussen de pangritata (krokante broodkruimels).
Dit geeft het gerecht een mooie structuur.
Neem daarvoor een paar flinke handen grof broodkruim zonder korstjes.
Bak het kruim met 4 eetlepels olijfolie tot het krokant begint te worden.
Doe het takje rozemarijn erbij. Giet de pasta af en roer er de tomatensaus doorheen.
Doe het in een schaal en gooi de pangritata er overheen.

Reacties

Nu ga ik op zoek naar een vegetarische versie!
Onliemie zei…
Ik zoek met jou mee. Lekker gebakken Halloumi kan wel een goede vervanger zijn denk ik? Dat ga ik heel zeker eens proberen! Klinkt heerlijk.
Marthy, dankjewel voor het recept!
Pippa's Hus zei…
Mijn dochter begon vorig jaar gerechten te maken met venkel. Erg lekker. Dit lijkt me ook smullen. XX Esther
Bertiebo zei…
Lijkt me heerlijk
In de weer zei…
O ja venkel, we zijn er dol op. Ik maak meestal een ovenschotel met vis, venkel en aardappel ( staat op mijn blog ) maar die van jou ga ik ook proberen. Dankjewel Marthy.
Sjoerd zei…
Venkel vind ik heerlijk, ik ga dit zeker eens proberen.
Vlimbouter zei…
Enkele van mijn huisgenoten zijn grote fan van salami. Een receptje dat ik eens ga uitproberen, dus.
KnutzEls zei…
Die ga ik ze!er proberen! Alleen lijkt het me wel genoeg voor 4 personen.
Marthy zei…
Wij hebben twee keer behoorlijk opgeschept, Els en toen was de pan leeg.
Marthy zei…
Wij eten nooit vleeswaren op brood, alleen kaas en eigengemaakte jam. Maar salami hebben we altijd in huis. Af en toe een plakje op die kaas, op de pizza en in de pasta's.
Emie zei…
Venkel heb ik pas leren eten hier in Italië. Afgelopen zondag nog; rauw in hele dunne schijfjes gemarineerd in goede olijfolie. In combinatie met tonijn, echt heerlijk. Maar ook dit recept spreekt me aan, dus....gekopieerd en in mijn receptenmap gezet.
Ageeth Mooij zei…
Ik heb nog nooit venkel gebruikt in een gerecht en dit lijkt mij heerlijk. Ik hou van beproefde recepten, bedankt!
Marc Dufraing zei…
We proberen het zeker eens uit!
Onliemie zei…
Gemaakt met de gebakken Halloumi en heel lekker bevonden! Voor herhaling vatbaar .