Doorgaan naar hoofdcontent

Mini-bieb

Toen wij ons huis pas hadden hier in Frankrijk  maakten we veel gebruik van deze telefooncel. Hij staat in St. Julien du Gua, tien minuten rijden van ons dorp. We vonden een telefoonaansluiting niet nodig in het huis, we waren hier immers alleen maar in de vakantieperiodes. Dat veranderde toen mijn schoonvader onverwacht stierf, we waren net aangekomen voor de zomervakantie. We realiseerden ons opeens dat we telkens een ouderwordende moeder en schoonmoeder achter lieten in Nederland en we namen na deze vakantie direct telefoon.


De telefooncel in Gua wordt niet meer gebruikt en ze hebben er een leuke bestemming voor gevonden, het is een mini-bieb geworden. Ik heb er even in gekeken, er lagen zelfs twee Nederlandse boeken. De stickers op de buitenkant geven de indruk dat er wel meer telefooncellen in Frankrijk deze bestemming hebben gekregen. Ik vind het een geweldig idee!


Reacties

Bertiebo zei…
Wat een super-idee, echt leuk hergebruik
Klara zei…
Wat leuk, zo blijven ze bestaan.
Sjoerd zei…
Jammer dat ze hier reeds lang uit het straatbeeld zijn verdwenen.
Onliemie zei…
Mooie bestemming. Hier bij ons worden die telefooncellen meteen opgeruimd maar in Frankrijk duurt dat jaren. Dus leuk dat de buurtbewoners er deze bestemming aan gaven. Bespeur ik een kleine Hollandse invloed?
Emie zei…
Geweldig, ik ben al fan van de minibieb maar deze spant de kroon wat hergebruik betreft. Ik zou alleen de neiging hebben de boeken wat te ordenen maar dat is een afwijking van me.
Marthy zei…
Mijn handen jeukten…...
KnutzEls zei…
Hardstikke leuk.
In Duitsland zagen we een rode Engelse telefooncel als minibus. Leuke initiatieven dit.
Pippa's Hus zei…
Dat is echt een goed idee en wat leuk dat ze gewoon nog in het straatbeeld te zien zijn. het heeft wel wat vind ik. XX Esther
Grappig. Ik kreeg ook de neiging tot ordenen ....
Geweldig Marthy.
Ben nu in Denemarken op vakantie en lees toevallig dit bericht. Over anderhalve week ga ik helemaal weer bijlezen, ben benieuwd wat jullie allemaal beleefd hebben.
Marthy zei…
Hele fijne vakantie, Jeanette.
Wat een geweldig leuk hergebruik idee. Daar hou ik wel van :-)
Marthy zei…
Nog niet bij jullie in de buurt gesignaleerd, Alet?
Mirjam zei…
Wat een super gaaf idee! Zo’n mini-bieb in een telefooncel. Tegenwoordig kun je je toch niet meer voorstellen om geen telefoon in huis te hebben? Ik ken geen huis zonder. Al zijn heel veel ‘vaste’ lijnen al vervangen door de mobiele telefoon.
Fijne dag Marthy,
Liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Deze huisjes zijn overbodig geworden maar op deze manier dienen ze toch nog een doel, Mirjam.
Ivy zei…
Je ziet het in het buitenland wel meer, in Engeland zag ik ze ook. Daar staan nog vele van die telefoonhuisjes, maar volgens mij wel buiten gebruik.
Heb pas je leuke blog ontdekt en wil graag vanaf het begin lezen, maar heb je ook ergens een blogarchief?
Als ik met de pijl terugga, moet ik steeds weer vanaf het laatste bericht naar beneden scrollen.
Fijne dag
miekequilt zei…
Wat een leuk idee. Mijn gevoel was ook: rechtzetten die boeken. Maar zo is het wel erg charmant. Op campings zie je ook steeds vaker een boekenkast (je). Heel handig om boeken en/of tijdschriften achter te laten of te pakken.
Anoniem zei…
ik ga bij ons in de buurt ook eens op zoek. Het is een super leuk idee en de boeken blijven vast en zeker droog! Ik sluit me ook aan bij Ivy. Doordat wij nog niet zo lang en nog niet continue in Frankrijk zijn, wou ik je blog ook van in het begin lezen, maar het steeds terug gaan met de pijltjestoets is echt wel ontmoedigend. Lut
Vera zei…
Geweldig leuk initiatief, zo toch een nuttige bestemming en behouden voor het straatbeeld!
Marthy zei…
Welkom op mijn blog, Ivy. Voor mijn blogarchief klik je even op het menu(3 streepjes links naast de titel van mijn blog). Klik daarna op archiveren en meer weergeven, zo kan je vanaf het begin lezen.
Marthy zei…
Ja, op campings lijken me die boekenkastjes ook heel slim, je houdt na de vakantie altijd wel wat over maar je kan natuurlijk ook leesvoer tekort komen.
Marthy zei…
Hé, waar zit je in Frankrijk, Lut? Kijk bij Ivy over het archief.
Marthy zei…
Ja, want als je er over nadenkt horen die telefooncellen in het straatbeeld, tenminste voor onze leeftijdscategorie.
Anoniem zei…
Wij zitten in Saint-Alban-Aureolles (dichtste stadje is Ruoms en de grotere stad is Aubenas) lut
Marthy zei…
Oh, dan zitten we maar een uurtje bij elkaar vandaan. Morgen zijn we weer in Ruoms, mijn zus en zwager zitten daar op een camping.
Anoniem zei…
dank voor de tip............ heb ondertussen je eerste blogs gevonden en ben gretig aan het lezen gegaan Lut
Anoniem zei…
Oh wat leuk. Onze liefde voor de Ardèche begon ooit op een camping. Het zou wel leuk zijn elkaar in de verre toekomst eens te ontmoeten voor een goede babbel. We spreken elkaar nog wel. (zou met naam/URL willen antwoorden maar weet niet hoe het moet, dus voorlopig blijft het anoniem) Lut
Marc Dufraing zei…
Enkele dagen geleden reed ik naar de zagerij voor wat timmerhout en in een heel klein 'boerengat'(St Laurent in FR) stond aan de kerk ook en telefooncel die getransformeerd was tot 'bibliotheek' Als ik me niet vergis heeft men het ook een naam gegeven 'cabinelivres'. Blijkbaar is dit gegeven in FR toch wat in opmars.
Marthy zei…
Wat leuk, Marc. Ja, ik denk dat het meer toegepast wordt in Frankrijk.
Marthy zei…
Lut, je laat een reactie achter en vervolgens klik je bij 'Kies een identiteit' op naam/URL gewoon je naam in. Dat zou het moeten zijn. Anders klik je ook nog even op 'Ik ben geen robot'. Succes.
In de weer zei…
Ik kwam via sjannes blog bij dit bericht van jou terecht. Als ik naar jou blog ga kan ik het bericht nergens vinden, vreemd hè.
Wij fietsen ook wel eens langs een telefooncel waar nu een bieb in is. Wanneer we er weer eens langs komen zal ik er ook eens een foto van maken.
Lut zei…
bij ons is een kleine diepvrieskist omgetoverd tot boekenbox en hangt tussen de plaatselijke supermarkt (U) en de bakkerij