Doorgaan naar hoofdcontent

De Dopper



Wat ik heel ergerlijk vond tijdens onze tocht van Porto naar Santiago was het plastic onderweg en dan met name de plastic waterflessen. Ze lagen overal, vuilnisbakken die er vol mee zaten maar ook in de wegkanten. Mensen kopen een flesje water, als het leeg is smijten ze het weg, kan niet schelen waar en kopen bij de volgende gelegenheid weer een vol flesje. Jammer genoeg maken veel wandelaars zich daar ook schuldig aan . Je zou toch denken dat die milieubewuster zouden zijn. 

Wat is er mis met gewoon leidingwater? Niets, dus wij lopen met flessen die je kan hergebruiken. Daar heb je allereerst de Dopper, een hele bekend die je onder andere kan kopen bij de Wereldwinkels, steun je ook nog een goed doel. Van de fles hieronder heb ik er nog een paar, het was een actie van mijn supermarkt, ik kreeg ze gratis op mijn punten waar ik nooit wat mee deed.

Het mooie van al deze flessen is dat je na gebruik de dop eraf kan schroeven en je het spul in de afwasmachine kan zetten.

Hoe simpel kan het zijn om die plastic afvalberg te verminderen en dan heb ik het nog niet eens over het maken en vervoeren van al die flessen. 

Dus goed nadenken voor je weer een flesje water koopt, in bijna heel Europa is de kwaliteit van het kraanwater uitstekend. Gewoon zo'n Dopper kopen allemaal en hup onder de kraan.

Reacties

Ageeth Mooij zei…
Onze drie zonen gebruiken de Sistema waterflessen (Blokker) en die kan ik goed kwijt in de afwasmachine. Mijn Dopper gaat al jaren mee en ik probeer mij niet laten verleiden tot de aankoop van een nieuwe uitvoering.
Stuitend wat je ziet onderweg en dat gebeurt hier ook nog.
KnutzEls zei…
Al die rommel onderweg was zoonlief 20 jaar geleden al een doorn in het oog. Wat je leeg maakt onderweg, gooi je thuis maar weg. Niet in de natuur. Zelf heb ik een RVS flesje van de punten en ik ben er blij mee. Leo heeft er ook een.
Als fervente 'Dopper' gebruiker ben ik het helemaal met je eens.
Emie zei…
Ben het zeer met je eens! Maar heb ik nou een deja vu? Ik dacht dit bericht van je al eerder te hebben gelezen.
Bertiebo zei…
Ik geloof ook dat ik het al eerder las
Bertiebo zei…
Ik deed het tot nu toe zonder dopper o.i.d. en ook zonder flesjes water.
Sjoerd zei…
Ik heb een dopper thuis en op het werk. Geen verspillingen van plastic flesjes, maar puur uit de kraan... Laten we daar met zijn allen voor gaan.
Deja vu? Dankzij mijn haperende geheugen geen last van :-)
In de weer zei…
Wij gebruiken altijd onze bidons.
Of je dit al eerder geplaatst hebt weet ik niet maar aandacht aan blijven geven is nog steeds nodig.
Onliemie zei…
Dit is een blogpost naar mijn hart zie!!!! Ik probeer mijn leerlingen bewust te maken om een herbruikbare drinkfles mee te brengen maar het haalt weinig uit. Ik troost me dan maar met die paar die ik wel bereik. Ik heb eens uitgeteld hoeveel flesjes er van uit de automaat in de sporthal mee naar school gingen per maand. Minstens 300 alleen voor mijn leerlingen en we zijn met 9 sportcollega's. Kan je rekenen! En de school draait op voor de afval! Helemaal erg. Maar als ik dat aankaart wordt het weggewuifd. Tja...
Marthy zei…
En dat zijn jongeren waarvan je zou denken…….