Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag

De tomaten beginnen aardig op gang te komen maar er zouden er om deze tijd van het jaar meer rood moeten zijn. En dat zou ik wel fijn gevonden hebben want ik wil met inmaken beginnen.

Zeven van de tien planten zijn na de hagelbui opnieuw geplant en de drie die nagenoeg niet beschadigd waren omdat ze tegen de muur staan geven me nu de meeste rijpe tomaten. Het verschil is op de foto duidelijk te zien. Misschien is het een goed idee om volgend jaar alle planten tegen de muur te zetten in plaats van dwars erop. De muur staat pal op het zuiden en die granieten stenen slaan behoorlijk wat warmte op, daar houden tomaten van.
Ik ga het idee wat laten sudderen.

 Zo staat de zoete aardappels er nu bij, verrassend vonden wij met al dat slingerende blad. Maar Wikipedia gaf uitkomst, de zoete aardappel is namelijk een plant uit de winde familie. En wat ik ook las is dat hij op de zevende plaats staat op de lijst van de belangrijkste voedselgewassen in de wereld.
Respect voor die lastig op te kweken plant.

 Ook de bloemkool werd herplant, ze groeide goed, het werden hoge planten maar ik zag geen kool. En dan opeens zie je in het hart wat gaan groeien en dan gaat het snel. Dus eten we deze week bloemkool en broccoli want over de laatste kan ik hetzelfde verhaal vertellen.

 Is ie niet prachtig deze pompoen, we zijn er helemaal trots op. Die gaat in het najaar op de tuintafel in Stolwijk. Er komen er denk ik nog meer maar het is daar in dat stuk tuin zo'n woestenij van blad dat ik er een beetje vandaan blijf, bang om iets kapot te trappen.

 En van dit soort liggen er al verschillende, daar ga ik lekkere dingen mee maken. Het voordeel van deze groente is dat je ze vrij lang kan bewaren, het hoeft niet een, twee drie op.

Ik had nog een zakje eenjarig ridderspoor liggen maar wist niet precies welk soort dus heb ik een 'proeflapje' gemaakt in een hoekje van de moestuin. Raak, dit is de wilde ridderspoor en die wilde ik nou net in mijn border. Ook even nagezocht en ik kan deze in september/oktober nog zaaien. Volgend voorjaar wel uitkijken met wieden.

Reacties

Sjoerd zei…
Toch wel lekker als je uit de tuin kunt eten...
In de weer zei…
Met al jou ervaring Marthy, is het toch nog fantastisch dat je nog steeds nieuwe ideeën krijgt.
Bertiebo zei…

Ervaring is de beste leermeester! Wat ziet het er allemaal aantrekkelijk uit, zeg
KnutzEls zei…
Heerlijk. Wij eten ook bloemkool, maar zelf uit het schap gepakt van Appie :-)
Marthy zei…
Haha, grote meid!
Wat een mooie tuin heb je toch. Al die verschillende tomaten, leuk en lekker.
Ageeth Mooij zei…
Wat een pracht en heerlijkheid!
Prachtig. Mooi om te zien dat het allemaal toch nog goed is gekomen met jullie groentetuin!
Marthy zei…
Ja, daar ben ik ook ongelooflijk blij mee.