De buitenkant van de kerk in Conques konden jullie al zien in een vorig blog, nu laat ik nog wat van de binnenkant zien omdat die zo mooi was dat het jammer zou zijn om er aan voorbij te gaan.
Maar eerst nog even een foto van de prachtige deurklink op de zware houten deur van de kerk. De
bouw van de huidige kerk, die een oud gebouw uit de tijd van Karel de Grote verving, begon
tussen 1041 en 1052 onder abt Odolric. Voor zijn dood in 1065 was het koor
gereed. Het schip was klaar aan het begin van de 12e eeuw. In de middeleeuwen
was het de kerk van een benedictijnenabdij.
Met
de opkomst van de pelgrimage naar Santiago de Compostella werd Conques een van
de belangrijkste haltes op de pelgrimsroute vanuit Le Puy-en-Velay (via
Podiensis).
Deze oude fresco's zijn bewaard gebleven. Het was maar één stuk muur en als je er goed voor stond kon je zien hoe mooi het gemaakt was. Allerlei kerkelijke verhalen zijn afgebeeld, net een prentenboek.
De abdijkerk heeft een sober interieur. Het schip heeft een
hoogte van 22 meter en een breedte van 6,8 meter.
Onvoorstelbaar
eigenlijk dat ze al in het jaar 1000 dit soort constructies konden maken.
Eigenlijk ging al de werkkracht (geld!) op aan oorlogsvoeren en uitbreiden van
macht, wat resulteerde in dit soort gebouwen. Voordeel is dat wij er nu zo van
kunnen genieten en maar niet teveel moeten denken onder welke barre
omstandigheden het tot stand gekomen is.
De kerk heeft een tongewelf. Mogelijk was het het hoogste
gewelf uit zijn tijd (rond 1060). Meer dan 250 kapitelen zijn gedecoreerd met
beeldhouwwerk. Op deze foto is goed te zien dat er boven in de kerk nog een
rondgang is.
Die avond mocht men de kerk bezoeken en werd onder het geluid van orgelmuziek de kerk van binnen belicht. Met de twee trappen aan weerszijde van het orgel kon je op de op de bovenste galerij komen wat wij ook deden.
Naar beneden kijken deed ik niet, alleen even om die foto hier boven te nemen van de monnik die het orgel zo mooi bespeelde maar ik had genoeg te zien als ik recht vooruit bleef kijken.
En naar boven, naar de mooie met beeldhouwwerk gebeeldhouwde kapitelen.
Fascinerend was het om daar te lopen hoog in die machtige kerk, het orgelspel wat weergalmde en het lichtspel tegen de hoge wanden en tussen de pilaren door.
De
abstracte kunstenaar Pierre Soulages voorzag de kerk in de tweede helft van de
twintigste eeuw van nieuwe glas-in-loodramen.
Nadat alle bezoeker van de kerk weer buitenstonden op het plein voor de kerk werd de prachtige timpaan deel voor deel ingekleurd.
Dit was het eindresultaat.
De
kerk is beschermd als UNESCO-werelderfgoed als onderdeel van de pelgrimsroutes
in Frankrijk naar Santiago de Compostella.
27 september 2019
Reacties
En weer liet je me vandaag genieten van je mooie foto’s en schrijfsels.