Doorgaan naar hoofdcontent

Over oude spoorwegtracés

De wandeling van zondag ging goed dus dat nodigde uit om ook een fietstochtje te gaan maken. Geen klimwerk en daarom kozen we voor een van de oude spoorwegtracés die vrijwel vlak zijn. Men is er al een paar jaar mee bezig om van die oude spoorbanen fiets/wandelpaden te maken en er wordt telkens weer een stukje aangebreid. Fietsten we verleden jaar nog van Vogué naar Ruoms, dit jaar konden we al wat eerder starten, bij Saint-Sernin, net onder Aubenas. In die plaats dronken eerst een kopje koffie.

We stopten even ter hoogte van Vogué om over de rivier de Ardèche een foto te maken van het mooie stadje.

Mocht je op je volgende vakantie in de Ardèche zijn en ook willen fietsen, kijk hier dan even naar de verschillende routes. Fietsen, ook elektrische zijn overal te huur.

Het is ruim 20 km naar Ruoms dus daar ben je op een elektrische fiets snel. Net buiten Ruoms, in de wijk Chapoulière aten we op een beschaduwd terras. Erg lekker, een adresje om te onthouden.

Naast het mooie oude hekwerk is een nieuw hek gemaakt, wat hoger en het buigt naar binnen Vroeger kwam hier alleen de trein langs, nu veel mensen, vaak met kinderen. Zo is het een stuk veiliger.

Onder die rotswanden stroomt de Ardèche, daarvoor wijnvelden met hier en daar een groot landhuis.

Er zijn nog tunnels zonder licht maar die zijn heel kort. Dit is een behoorlijk lange tunnel en de verlichting geeft een mooi effect.

Net buiten de tunnel was men van deze steile wand aan het abseilen. We hebben even staan kijken, spannend om te zien.

Op de terugweg hadden we veel tegenwind, dan kan ik merken dat ik veel uithoudingsvermogen heb moeten inleveren. Daar valt nog wel wat te winnen.

miekequilt zei…
Wat een prachtige dag uit , Marthy. Heerlijk dat jullie alles zo dicht in de buurt hebben.
KnutzEls zei…
Dat is een mooie tocht. Binnenkort vertrekt onze jo ngste op de fiets naar de Cote d'Azur. Ik ben benieuwd of hij ook lsngs zo'n tracé komt.
Werden helemaal blij toen we de foto zagen met jou op de fiets! Volgens mij een heerlijke tocht geweest en die conditie komt wel weer, hoor. Step by step, pas à pas!
Marthy zei…
Alles voelt nog steeds goed, we gaan verder op de ingeslagen weg. Ons doel is natuurlijk om eens per fiets bij jullie te geraken, haha.
In de weer zei…
Die fietspaden over oude spoorlijnen zijn super.
Wij ontdekte in 2006 bij toeval zo’n pad, we lagen toen op een camping in Chalon-sur-Saône. De “Voie Verte” liep vanaf Givry naar Mâcon.
Misschien is de route nu uitgebreid, want men was bezig met een, meer dan 600km fietsroute te creëren “Le Tour de Bourgogne à Vélo”.
Of het er ooit van is gekomen weet ik niet.
Wij hebben er toen heerlijk gefietst, niet helemaal naar Mâcon, maar tot iets voorbij Cluny, tot “Tunnel du Bois Clair”.
Leuk dat ik door jou blog nu weer even onze foto’s zit te bekijken en ik zie nu ook dat we die dag 123.64 km hadden gefietst, maar ja we waren toen nog jong hè 😉
Maar jij hebt ook weer gefietst, vorige week gewandeld en nu op de fiets, super Marthy.
Emie zei…
Je ziet er jeugdig uit Marthy! Wat heerlijk om op vlak terrein zo lekker te kunnen fietsen door een prachtige streek. Op Chalon sur Saône hebben wij een van onze laatste kampeervakanties gehouden in Frankrijk. Goede herinneringen, net als de schrijfster van In de weer komen er weer mooie beelden boven drijven.
Sjoerd zei…
Dat lijkt me ook heel leuk om te doen. Hier zijn plannen om van de oude mijnspoorweg ook een fiets cq wandelpad te maken.
Marthy zei…
In heel Europa is men bezig om die oude tracés nieuw leven in te blazen. Goede ontwikkeling toch?
Leuk om over jouw kennismaking met de Voie Vertes te horen, zo noemen ze deze paden hier ook. Volgende week nemen we weer een andere route.
Dit is zo lekker fietsen, Emie. Veilige paden zonder autoverkeer in een prachtige omgeving.
Gîte staat al klaar, hoor! 👍💪
Janny zei…
Wat fijn dat je weer kan wandelen en fietsen, zo komt die conditie vanzelf weer terug! Heerlijk fietsen lijkt me dat, zonder auto’s om je heen.
Martine zei…
Prachtig! Prachtig! Ik krijg meteen zin om het nog eens over te doen. (Met een iets gezelliger begin van de tocht 🤢).
Wat goed je op de fiets te zien en wat een mooie plekken laat je ons weer zien!
Wat een mooie ontwikkeling. En ook zo mooi gedaan, het hekwerk en vooral de verlichting, het lijkt wel kunst! En natuurlijk het allermooiste, dat jij weer zoveel kunt doen.
Marthy zei…
Je weet het, voor jou staat er altijd een logeerkamer vrij.