Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag

 Net als blogvriendin Emie en haar man bespreken we de avond van te voren en zeker na een weekend de werkzaamheden voor de volgende dag. Wij besloten om in de vroege ochtenduren wanneer het nog niet zo warm is in de moestuin te gaan wieden. Dat was hard nodig na de flinke regenbui van verleden week, daarna schoot het onkruid de grond uit.

De eerste tomaten komen aan de planten, met dit mooie weer gaat het hard nu. Zie je dat diefje daar boven in de plant in die oksel zitten. Die heb ik gemist vanmorgen bij mijn rondje tomaten dieven. Als je hier niets van begrijpt is deze uitleg misschien handig.

 In mijn bak met allerlei doen de planten flink hun best. Het eerste kropje sla zit er aan te komen en morgen knip ik weer wat rucola.

 'Dat wordt niets met die bonen' zei Mart eergisteren nog en ik twijfelde zelf ook wel een beetje. Ik had nog steeds bonen gepoot uit een doosje wat ik al jaren heb. Zouden ze toch te oud zijn geweest? Maar dan opeens komen ze boven de grond en gaan ze snel, die heerlijke sperziebonen.

 De eerste dahlia. Als ik er nog een paar heb loop ik naar boven, naar de moeder van Jany. Die krijgt al jaren regelmatig een bosje dahlia's van me.

 Ik heb de dahlia's deze winter in de grond laten staan en ze zijn allemaal opgekomen. We hadden ze wel goed afgedekt met takken en het was bovendien een zachte winter hier.

 De snijbonen klimmen al omhoog tegen de stokken

en in de courgette en komkommerplant komen bloemen en dat betekent vruchten.

Ik heb het tot half elf uitgehouden met dat wieden, toen droop het water me over de rug.
Koffie en daarna geen buitenwerk meer.
Rust!

Reacties

Annelies zei…
Volgens mij hebben jullie die rust echt weer verdiend: het ziet er weer picobello uit. Een kwestie van jullie vruchtbare grond mengen met die groene vingers van jullie. Een flinke dosis noeste arbeid eroverheen gieten et voilà: een mooie moestuin! Leuk, die informatie over dat 'diefje'. Nooit te oud om te leren, hè!
Die bak met allerlei is bijna klaar om te oogsten. Wat gaat het toch nog weer snel hè?!
Mooie Dahlia's.
Sjoerd zei…
Na gedane arbeid moet je rusten... Goed werk alweer.
Bertiebo zei…
Mensch, wat hebben jullie het toch druk!!!Maar gelukkig geniet je er ook van, toch?
miekequilt zei…
Heerlijk om zo samen bezig te zijn. En dan straks lekker van al dat lekkers eten. Heerlijk!!
KnutzEls zei…
Geweldig zo dat groeit!! Lekker perspectief.
Het staat er mooi bij allemaal. Jullie hebben het snel weer op de rit.
Ziet er goed uit! Ja, dat wieden is niet te doen met die hitte. Met een moestuin word je vanzelf een ochtendmens.
Marleen zei…
Alles groeit als het aandacht krijgt. De rust is welverdiend 😊
Lut en Luc zei…
Als je groenten uit eigen tuin eet dan geniet je toch dubbel. Prachtige foto van de dahlia.
Emie zei…
Wat ziet het er goed uit, Marthy. Jullie kunnen trots zijn op jet resultaat en na gedane arbeid is het goed rusten, dat doen wij ook.
Onliemie zei…
Gewoon een voorbeeldige tuin hebben jullie. Die boontjes durven niet anders dan flink beginnen groeien. :-)
Ageeth Mooij zei…
Ziet er goed uit Marthy! Ik hou van de geur van het dieven van tomaten. En van dahlia's, maar dat wist je al ;-)
Dieven moet ik nog zie ik nu :-)