Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag

De tomaten beginnen nu in wat grotere hoeveelheden te kleuren, verleden week heb ik daardoor al wat potten passata in kunnen maken. Zoals ieder jaar kunnen we weer kilo's braam plukken, vandaag gaat mijn koperen jampan weer op het vuur met bramen en de kruisbessen die ik nog in de vriezer had. 

Al de venkelplanten die we gepoot hadden zijn goed opgekomen en gebruikt. Één plant laat ik altijd staan voor de bloemen.

En als je die dan combineert met de eenjarige ridderspoor krijg je een prachtig boeket.  Ik was al blij dat dit zaad wel opkwam, van de zinnia's en cosmea's die ik daar ook gezaaid had heb ik niets meer gezien. Weggespoeld na zware regenbuien die we toen hadden. Ik had de moed niet om een tweede keer te zaaien, het bleef regenen.

Twee soorten sperciebonen en we kunnen ze niet voor eten. Gelukkig hebben wij buurvrouwen die Mart graag zien komen met weer een maaltijdje bonen.

De komkommers gingen pas laat aan de groei maar nu kunnen we er bijna iedere dag eentje oogsten. Dit zijn die kleine, vaak een beetje krom met die pukkelige schil. Deze zijn lekker knapperig. En onze ene courgetteplant levert zo veel op dat daarvan ook regelmatig uitgedeeld kan worden.

De meeste dahliaplanten zijn door de overvloedige regens niet opgekomen, de knollen die in de grond hadden overwinterd zijn snot geworden. Dit was de enige knol die de nattigheid overleefde, ze staan nu in de vaas.

Reacties

Bertiebo zei…
Succes met de jam!
Yova zei…
Wat ziet deze moestuin heerlijk uit. Ook met mooie bloemen erbij. prachtig foto's weer. En heel veel succes met jam maken. Fijne week.
Judy zei…
Wat een weelde!
Elizabeth zei…
Wat een rijkdom... heerlijk als er zoveel opkomt en het goed doet!
Sjoerd zei…
Al met al is de oogst toch beter dan verwacht.
Ondanks wat pech is de opbrengst toch geweldig!
In de weer zei…
Jullie zijn natuurlijk beter gewend, maar je hebt toch een mooie oogst en kunt zelfs nog uitdelen, hoe fijn is dat !!
Emie zei…
Ondanks de slechte start is het al met al een oogst die er mag zijn!
Fijn is dat, dat de buren ook blij zijn met de opbrengst van de moestuin. Hier is dat niet anders.
Janny zei…
Een mooie oogst en wat doet je ridderspoor het goed!
Ger zei…
Zie ik het goed,liggen daar 2 Cour de Boeuf tomaten in de bak?
Dat vind ik het mooiste model tomaat wat er bestaat en lekker ook nog.
Jammer dat de meeste Dahliaknollen verrot zijn door de vele regen,hier al niet anders,terwijl ze het hier al ruim 15 jaar goed deden en nooit uit de grond gehaald zijn.
Fijn dat jullie en de buren kunnen genieten van de rijkelijke oogst.En die combi van geel met blauw 👌
miekequilt zei…
Lekker en mooi. Dat zijn mijn gedachtes over de foto’s van al het lekkers en moois uit jullie tuin.
Lies zei…
Toch super! En nog kunnen delen ook...! Wahw...!
Lie(f)s.