Doorgaan naar hoofdcontent

Zonder stroom

Ik geloof niet dat wij in Nederland een zaklaarn in huis hebben maar in Frankrijk zeker wel en op een vaste plaats. Want met een beetje storm of bliksem: weg stroom en dan kan je zo'n ding nodig hebben. Het komt nu gelukkig nog maar zelden voor dat we langere tijd zonder stroom zitten maar in de begintijd zaten we nogal eens een avondje met kaarsen aan een spelletje te doen. Gezellig hoor maar ondertussen hoopte je dat het niet de hele nacht zou duren want koelkast en vriezer kunnen niet te lang zonder. 

Het was zoon Bas die zo'n zaklantaarn voor ons bestelde, hij had er zelf ook een. De houder gaat in het stopcontact en zo is de zaklantaarn altijd opgeladen. Hij hangt op zijn vaste plaats in de bijkeuken en wordt nogal eens gebruikt.

Ook de elektriciteitskast en de stoppenkast kunnen we in het donker vinden. Een groep in de stoppenkast valt tegenwoordig niet veel meer uit alhoewel het twee jaar geleden nog gebeurde. We kwamen terug van een week fietsen, het was noodweer geweest in de Ardèche en alles wat in de vriezer lag was bedorven.

Uit dit elektriciteiskastje worden de stekkers van internet en telefoon regelmatig uit de stopcontacten getrokken. Zodra we merken dat het onweer dichterbij komt, al is het midden in de nacht, komen we in actie. We hebben hier op het platteland bovengrondse leidingen en het gebeurt nogal eens dat de bliksem ergens inslaat. Korte stroomstoringen zijn hier strijk en zet als het onweert en dan valt het televisiebeeld regelmatig weg. Niet leuk als je net een film zit te kijken maar gelukkig, we houden alletwee van lezen.

Reacties

Bertiebo zei…
Wij hebben hier ook verschillende zaklampen. Meervoud dus. En op verschillende vaste plekken. Ze worden vaak gebruikt bij van alles en nog wat. Stekkers gaan er ook zo veel mogelijk uit bij onweer. Oude gewoonte
In de weer zei…
Dat alles in je vriezer ligt te bederven is nog het ergst.
Anoniem zei…
Eigenlijk nog nooit een lang durende stroomuitval gehad, maar toch altijd voor noodgevallen een lantaarn en wat kaarsen met lucifers voorhanden. Beter mee verlegen dan om verlegen zei mijn moeder altijd.
Anoniem zei…
Oh en als voorzorgsmaatregel een lampje op batterijen bij mijn bed voor het geval de stroom snachts uitvalt toch een lichtpuntje bij mijn bed.
Charlie zei…
Wat een bijzondere zaklantaarn, hij heeft ook nog een “gezichtje”!
Ook makkelijk dat deze zaklantaarn zodra er een stroomonderbreking is vanzelf aan gaat, hè.
Altijd licht in de duisternis!
Janny zei…
Handig, zo'n zaklantaarn altijd bij de hand en opgeladen. Het moet alleen niet te lang duren, de stroomonderbreking, zonde van de vriezerinhoud.
Sjoerd zei…
Beter mee verlegen dan om verlegen...
Anoniem zei…
maar wanneer de stroom is uitgevallen kan de lantaarn na gebruik toch niet opgeladen worden? is een exemplaar met batterijen dan niet handiger?
Emie zei…
Onze mobieltjes hebben ook een zaklampfunctie. Wij gebruiken die vaak bij het in donker thuiskomen hier in Italië . Dat van de vriezer is een regelrechte ramp, twee maal gehad.
Jolande zei…
Beneden hebben we een zaklamp op een vaste plaats liggen voor als de stroom uitvalt. Boven heb ik op beide tafels drie kaarsen staan, die verrassend veel licht geven en de lucifers kan ik op de tast vinden. Het is lang geleden dat de stroom uitgevallen is en dat er onweer was. Ik kijk altijd op mijn laptop en die kan een paar uur zonder stroom, dus kan ik wel doorkijken met onweer/stroomuitval.
Anoniem zei…
We beseffen soms niet hoe verwend we zijn... Alle eetwaren in vriezer ontdooid is een kleine ramp, voor mij toch... Hier zitten we wel eens meer zonder 'licht', er liggen/hangen meer zaklampen...
Lie(f)s.
KnutzEls zei…
Hier hangen ook wat zaklampen klaar voor gebruik. En op de wc staat een glas met waxinelichtje plus lucifers. Op alles voorbereid.
Ik heb er geen maar wel lucifers en kaarsen maar kan me niet herinneren dat de stroom is uit gevallen, lang geleden dus