Doorgaan naar hoofdcontent

De sterrengever

Een historische roman die zich afspeelt in de bergen van Kentucky, het is 1937. Vijf vrouwen brengen te paard  boeken rond naar afgelegen huizen, niet meer dan een hut soms. Sterke vrouwen die de kou en de slechte omstandigheden trotseren maar ook de kritiek van hun omgeving. In die tijd hoorden vrouwen immers thuis te zitten, een breikransje kon nog net. Alice is een van hen, een jonge Engelse die getrouwd is met een Amerikaan en in het huis van haar schoonvader komt te wonen. Pa is geen makkelijke persoon en zoonlief zit behoorlijk onder de knoet. Zij ziet de bibliotheek als een ontsnapping uit haar benauwende bestaan.

Het boek komt wat traag op gang maar blijft prettig leesbaar. Pas in de tweede helft komt het verhaal in een stroomversnelling. Ik heb wel meer een boek van deze schrijfster gelezen, zij heeft er behoorlijk wat geschreven, maar daar was ik niet van onder de indruk. Het moet niet te zoetsappig zijn voor mij. Dit schijnt een van haar beste boeken te zijn. 
Fijn boek die de leefomstandigheden van vrouwen in die tijd goed weergeeft.
Op het eind wordt het zelfs spannend maar dat moeten jullie zelf maar lezen.

Reacties

miekequilt zei…
Ik vond dit een prachtig boek. Kon het niet wegleggen, dus in no time uit.
Gaat op de leeslijst!!
Dit klinkt als een boeiend verhaal, ben benieuwd
Marthy zei…
Leuk Mieke, dat jij hem ook zo mooi vond.
Sjoerd zei…
Het wordt tijd dat ik ook weer eens wat meer ga lezen...
Marleen zei…
Klinkt goed. Dank voor de tip.
Marlou zei…
Altijd fijn, al iemand een leestip heeft.
Dit boek lijkt me wel wat!

groetjes!
Emie zei…
Genoteerd! Dank.
Geen boek voor mij, als het pas in de tweede helft tot een stroomversnelling komt. Na 50 pagina's moet het echt ergens over gaan, anders stop ik met lezen... Maar jij hebt ervan genoten!