Doorgaan naar hoofdcontent

Een pracht exemplaar maar wel scheef

Vanuit Haastrecht reed ik over de Steinsedijk naar Hekendorp en daar onder aan die dijk liggen juweeltjes van boerderijen, de meeste zijn een foto waard. Ik reed langzaam zodat ik ze allemaal goed kon bekijken en deze boerderij trok mijn aandacht. Een pracht exemplaar en bijzonder omdat hij goed laat zien hoe scheef  sommige boerderijen in deze omgeving staan, weggezakt in de zachte veengrond. Als je van rechts naar links de boerderij bekijkt zie je de geschilderde plint aflopen, Op dat punt is de boerderij behoorlijk verzakt.

Een grote brede boerderij als deze opvijzelen is een kostbare zaak, dat wordt niet veel gedaan. Bij niet al te grote huizen gebeurt het wel regelmatig , men is er nu weer met eentje bezig in het dorp. Eerst worden er gaten in de woning gehakt om de vijzels te plaatsen waarna de woning wordt opgevijzeld, onder leiding van iemand die in de gaten houdt of de woning aan alle kanten gelijk omhoog gaat, zodat er geen scheuren ontstaan. Daarna worden de ruimtes dichtgemetseld.

De kleine Jakob Dogterom heeft wel eer van zijn werk, de eerste steen legging, de boerderij staat er al 165 jaar. Wel een scheur op het verzakkingpunt maar niets ernstigs, deze boerderij gaat nog jaren mee.

Reacties

Sjoerd zei…
Heel mooi, maar veel verder moet die toch niet zakken. Er zitten meer scheuren in de muren die al eens gerepareerd zijn.
Bertiebo zei…
Mooi hoor en ik vind de baam zo leuk: Jakob Dogterom
Edward McDunn zei…
Mooi hoor, zou Jakobje die eerste steen hebben kunnen tillen?
Grappig, een steenlegging door zo’n dreumes
Liesbethblogt zei…
Wat een schoonheid die boerderij!
KnutzEls zei…
En ik vraag me dan af hoe de vloer in zo'n huis dan wel niet zal lopen.
Judy zei…
Zou het van binnen ook scheef zijn? Lijkt me toch onprettig wonen in een verzakte woning.
willy zei…
een mooie oude boerderij, die toch heel wat scheuren zal hebben Marthy

grappig dat zo'n jong kind de eerste steen zou gelegd hebben

maar zo te zien gebeurde dat wel vakkundig

prettige avond
Emie zei…
Ik heb familie in Haastrecht wonen, ook in een oude boerderij. Daar kan een knikker probleemloos van de ene kant naar de andere kant van de kamer rollen.
Marthy zei…
Ja, dat vraag ik me ook altijd af. Er zal hier en daar wel wat aangepast zijn.
Marthy zei…
Haha, ik moet bij die scheve huizen altijd aan knikkers denken, het is echt het eerste wat bij me opkomt.
miekequilt zei…
Het lijkt me dat hij wel zo’n twintig cm. verzakt is. Zou je dat in bed merken, dat je altijd opzij rolt?
Margriet zei…
Ik ben benieuwd of het binnen ook goed te merken zal zijn.......