Doorgaan naar hoofdcontent

Serre de Gruas

Gisteren was een wandeldag, goed om tussen de tuinklussen even wat ander te doen. Voor het begin van de wandeling moesten we de laatste kilometers langs een smal bochtig weggetje omhoog rijden tot zo'n 800m. Toen we uitstapten zagen we dit. Een band met bewolking die boven het dal hing, op sommige plekken zo dicht dat je er niets door kon zien. Op deze plek zie je het dal heel wazig liggen.

De lichtmeter op mijn fototoestel had hier de grootste moeite mee, er werd niet scherp gesteld maar uiteindelijk lukte het me deze foto te maken van de besneeuwde toppen. Het zijn de Voor-Alpen, beter gezegd de Vercors. In het dal hier beneden stroomt de Rhône.

De wandeling begon in Gruas, een klein dorpje waar 's winters net als bij ons niet veel huizen bewoond zijn. We zagen niemand, er stond zelfs geen auto. Lang geleden hebben we hier wel meer gelopen, verschillende keren zelfs maar dan begonnen we beneden in het dal met stijgen. Maar ik ontdekte laatst een wandeling die de stijging achterwege liet en de tweede helft een andere route volgde. 

Een wat rommelig dorp bovenop een berg, hier en daar werd er wat aan de huizen verbouwd.

We wisten wat we na het verlaten van het dorp te zien zouden krijgen, fabelachtige uitzichten naar beide kanten. Een beetje minder deze keer door de damp die er hing maar toch hebben we heel wat keren stil gestaan om het uitzicht te bewonderen.

Links ligt het dal van de Eyrieux en rechts de Rhône vallei. We liepen over een graad en daar in de verte zie je het wandelpad liggen. Nee, we hoefden niet naar boven, onder aan de heuvel sloegen we af naar rechts.

Hier waren we bijna op het hoogste punt van de eerste helft van de wandeling. Vlak voor die steen hoop begon het pad te dalen.



De eerste helft van de wandeling zit er bijna op, morgen volgt het tweede deel.

Reacties

Emie zei…
Adembenemend!
Zo mooi, juist ook met die mist!
miekequilt zei…
De eerste twee foto's vind ik prachtig. Wat een mooie wandeling zeg.
Onliemie zei…
Prachtig! En zo mooi in beeld gekregen. Dat is echt mee genieten.
Margriet zei…
Prachtig Marthy! Moet gek zijn, zo'n uitgestorven dorp.... Ik dacht dat je even niet blogde omdat je in Frankrijk bent, want ik kreeg geen meldingen. Maar ik zie er een aardig aantal staan. Ga me maar weer opnieuw abonneren. Geen idee wat er iedere keer aan de hand is....
Janny zei…
Schitterende foto’s weer, wel vreemd al die onbewoonde huizen.
Sjoerd zei…
tsjonge, ik ben er nu al moe van... Het levert wel mooie foto's op.
Mooie vergezichten! Ook nog tijdens jullie tocht langs het gehucht Vaneilles gelopen, met de mooie tuin?
Lies zei…
Geen schilder kan het zo mooi...!
Lie(f)s.
Judy zei…
Prachtig, zo hoog boven de wereld!
Elizabeth zei…
Geen rustdag tussen de tuinklussen door, nee... een wandeldag... Oh, jullie zijn toch zo sportief! Ik heb genoten van je prachtige foto's... Zo'n ander licht en daardoor andere sfeer als de zomerfoto's van jullie wandelingen.
Schitterend! Die gaan we ook een keertje doen wanneer we nog eens in Les Peyses zijn.
Marthy zei…
We zijn er in het verleden langs gelopen maar dat is al jaren terug hoor en geen tuin gezien. Nu zijn we met de auto langs het dorpje gereden. Ik ga er een notitie van maken en begin junie eens in die tuin kijken,
Vera zei…
Schitterend Marthy en je kijkt zo naar de Drôme