Doorgaan naar hoofdcontent

Viva la Vida!

We maakten een gecombineerd bezoek aan Drenthe. Van zaterdag- tot zondagmorgen bij mijn zus en vandaar was het maar een half uurtje naar Assen waar we in het Drents Museum de tentoonstelling van Frido Kahlo bezochten. Deze tentoonstelling stond de hele winter al in mijn agenda maar eerst dacht ik 'dat komt nog wel' en daarna sloten de musea weer wegens de Corona. Nu alles weer normaal is vond ik dat ik nu maar eens op moest schieten. Voor de mensen die ook nog willen gaan, de tentoonstelling is verlengd tot en met 18 april.

Frida dus. Ik had lang geleden al eens een biografie van haar gelezen en verleden jaar winter een roman over haar leven. Zij was een beroemde Mexicaanse schilder die nu een symbool is van vrouwelijke kracht en uithoudingsvermogen. Een eigenzinnig type die al vroeg invalide raakte en daardoor een leven lang pijn had. Dat belemmerde haar niet om te schilderen.


Frieda leefde van 1907 tot 1954. Deze foto werd gemaakt door haar vader die fotograaf was, zij hielp hem veel in zijn werk. Zo werd haar creativiteit aangewakkerd.

In 1928 wordt Frida lid van de communistische partij van Mexico en ze ontmoet de kunstenaar Diego Rivera, waarmee ze een relatie aangaat. Zij trouwen op 21 augustus 1929 

Het was een huwelijk vol tumult en beiden hadden buitenechtelijke affaires. In 1940 verliet Kahlo Rivera, maar ze hertrouwden in december van datzelfde jaar.

'Het beste werk wat ik ooit maakte' vertelde Frida. In de ogen van de oude vrouw zie je droefheid maar ook kalmte en troost.




In een grote vitrine was de kleurrijke kleding te zien die Frieda droeg. Altijd lange rokken om haar beenbeugels te verbergen. Ze droeg veel sjaals, deze in fuchsia kleur was haar favoriet.

De foto's zijn gemaakt door  Nickolas Muray. Terwijl Frieda getrouwd was met Diego Riviera had zij tien jaar lang een relatie met de wereldberoemde fotograaf.

Frida Kahlo is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars ter wereld.  Door haar kunstwerken, roerige leven en bijzondere levensstijl werd zij een wereldwijd icoon én cultfiguur. De weinige schilderijen die er hangen geven een kijkje in haar leven en haar pijn, vaak intiem. Het zijn kunstwerken waar je soms van schrikt maar het komt wel binnen bij je. Mooi kan ik het niet altijd noemen, wel heel bijzonder. Van mij hadden er wel wat meer schilderijen mogen hangen in plaats van de rij korsetten die zij droeg. 

Reacties

Een interessante vrouw die het leven dus echt niet cadeau heeft gekregen. Hoe vond je haar kunstwerken: mooi of bijzonder?
miekequilt zei…
Wij gaan er binnenkort heen. Ik ben benieuwd hoe je de tentoonstelling vond. De meningen zijn nogal wisselend.
Marthy zei…
Ik had mijn mening over haar kunstwerken er eigenlijk bij moeten zetten, ga ik alsnog doen.
Mooi Marthy, en heel leuk om te zien wat een ander ervan maakt, van het verslag van de tentoonstelling.
Sjoerd zei…
Het lijkt me een mysterieuze vrouw te zijn geweest.
Je maakt me nieuwsgierig. Ons bezoek is vanwege de storm uitgesteld.
Annelies zei…
Had via een vriendin al wat foto’s ervan gezien. Ik houd het geloof ik maar op bijzonder. Net zoals zijzelf was natuurlijk.
Elizabeth zei…
Prachtig! Een bijzondere vrouw zeker voor die tijd. Wat een bof dat je naar dat museum bent geweest.
Emie zei…
Wat leuk dat je geweest bent. Ik heb twee tentoonstellingen op mijn lijstje staan die ik binnenkort ga zien. Ik denk Frida over te slaan, het is niet naast de deur hè?
Lies zei…
Knap werk, knappe madam!
Lie(f)s.
KnutzEls zei…
Interessant leven, al vaak over gelezen.
Bertiebo zei…
Ik was naar een andere Frida-tentoonstelling, nog niet zo lang geleden. In mijn lievelingsstad. Boeiend!
Judy zei…
Ik las er al meer over op andere blogs. Heel mooi, ik wil er heel graag naar toe.
Marlou zei…
Ha Marthy,

wat fijn om te lezen, dat de tentoonstelling is verlengd.
Ik wil er al heel lang naar toe, met mijn vriendin Jacobanita.
Maar elke keer was er weer iets lockdownerigs...
Ik hoop, dat het snel gaat lukken.

groetjes, Marlou