Doorgaan naar hoofdcontent

Half vasten

Toen wij zaterdag in de Smidse aan de koffie zaten met die heerlijke Victoriavlaai hoorden we buiten luide muziek, het leken wel caravalsdeuntjes. Er was ons op weg naar de koffie ook een carnavalswagen vol met luidruchte jonge kerels voorbijgereden, wij dachten aan een verjaardags- of vrijgezellenfeestje. 

Toen wij buiten kwamen zagen we dit gezelschap, die waren duidelijk bij elkaar gekomen om iets te vieren, maar wat? Carnaval was toch al geweest. Ze zagen er in ieder geval zo mooi uit dat ik mijn fototoestel tevoorschijn haalde om wat foto's te maken.

Zelfs de allerkleinsten mochten meedoen en waren helemaal in de stijl van een Schotse clan aangekleed.


Dit manneke was zo leuk, ik bleef hem in de gaten houden. Hij had een stoffen tasje met een bandje om zijn nek hangen gevuld met confetti en dat spul bleef hij maar om zich heen strooien, hij had er zelf schik in.

Een heel werk hoor, hij had zijn tong uit de mond van inspanning.

We liepen verder, nog steeds in onwetendheid totdat we deze knapen tegenkwamen, duidelijk op weg om iets te gaan vieren. En aan hen hebben we gevraagd wat hier gaande was. 'We vieren half vasten' kregen we te horen. Gelukkig kregen we ook meteen uitleg want we snapten er niets van. Halfvasten is de vierde zondag in de veertigdagentijd. Op deze zondag wordt gevierd dat de vastentijd halfweg is en dat het Paasfeest in aantocht is. En daarom zijn er halvastenfeesten en wordt er in veel plaatsen weer een optocht gehouden. 

Nou zijn Mart en ik alletwee katholiek opgevoed maar hier hebben we nog nooit van gehoord. Wij kregen als kind aan het begin van de vastentijd een trommetje en daar moesten de snoepjes die je in de loop van de week kreeg in gedaan worden, dat was vasten. 's Zondags mocht je dan wat snoepjes uit je trommeltje halen maar als je sterk was bleef je er vanaf. Iedere schooldag werd er door de nonnen benadrukt dat je moest vasten. De kerk wilde met het vastentrommeltje kinderen leren om niet toe te geven aan de zondige behoeften en verlangens?? Nu kan ik er met enige nostalgie om lachen, we wisten niet beter toen en ach, ik heb er geen frustaties aan over gehouden. 

Onze katholieke zuiderburen wisten aan al deze gebruikenvan de kerk hun eigen draai te geven en dat doen ze nu nog steeds hebben wij zaterdag ervaren. Heel leuk om eens mee te maken.

Al deze mensen waren op weg naar het punt waar de optocht zou beginnen. Er stonden al veel mensen langs de weg, wachtend op wat komen ging. Wij moest door, terug naar de auto want we hadden nog een flinke rit voor de boeg. Een volgende keer dat we naar Limburg gaan moet ik gewoon goed uitkienen wanneer het halfvasten is want ik wil toch weleens een zo'n carnavalsoptocht zien.

Reacties

Mevrouw W. zei…
Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ben trouwens niet katholiek en met vasten heb ik sowieso niks. Bij ons zijn wel carnavalsverenigingen en op naailes zitten ook naaisters die lid zijn van de carnavalsverenigingen. Alles maken ze zelf en aangezien de verenigingen groot zijn valt er heel wat te naaien. Als ik naar de schotse rokken op je eerste foto kijk, dan zijn daar heel wat meters stof in verwerkt. En dat meisje op de onderste foto vind ik er geweldig uitzien.
Bertiebo zei…
Mooie foto's maakte je, van een onbekende traditie
Judy zei…
Bijzonder. Ik ken het ook niet, ben ook niet katholiek. Maar de foto's zijn prachtig!
miekequilt zei…
Je beschrijving van vasten herken ik ook. En bij iemand anders las ik ook over halfvasten. Maar ik ken het ook niet. Me gelukkig wel, want wat een leuke kleurrijke bijeenkomst zeg. Je zou er idd voor naar het zuiden afreizen.
Zelfs ik wist niet, dat ze het in Limburg vieren. Ik was wel bekend met het fenomeen in België. Stavelot is daarvoor een aanrader! om eens heen te gaan.
In de weer zei…
Wij kennen het hier ook Marthy en er was een halfvasten optocht.
Die was in Oss en alle prijswinnende wagens en groepen van de carnavalsoptocht uit de omliggende dorpen komen dan daar naartoe.
Dat van het vastentrommeltje ken ik ook en ik heb er ook geen trauma aan overgehouden, was best leuk vond ik.
Janny zei…
Hier vlakbij in Angerlo hebben ze dat een week eerder al gevierd, met een optocht van wel meer dan 60 carnavalswagens en orkestjes uit de wijde omgeving, je moest zelfs entree betalen om het dorp in te mogen.
Emie zei…
Jaaaa,dat vastentrommeltje, leuk was dat. Maar van de halfvastenfeesten heb ik ook nog nooit gehoord. Wel leuk Rooms om overal een feestje van te maken.
pieke zei…
Wij vastten zonder trommeltje, we kregen gewoon de hele vastentijd geen snoepjes etc.

Nu vast ik door van Carnaval tot Pasen geen alcohol te drinken. Niet dat ik anders zo'n grootverbruiker ben, maar eens een periode zonder glaasje kan geen kwaad en maakte me toch ook weer duidelijk hoe groot de gewenning was. Vond het de eerste weken echt best lastig, zo rond borreltijd in het weekend.
Edward McDunn zei…
Wat een mooie en leuke foto's, ik had nog nooit van Halfvasten gehoord.
Jolande zei…
Wat leuk dat jullie dat zagen en zo leren wij samen met jullie ook weer wat.
In Sittard vieren ze halfvasten met het zogenaamde krombroodjes gooien op de Kolleberg. Zo’n 6000 broodjes worden er gegooid, en kinderen proberen ze te vangen. Dit jaar voor de 100ste keer.
Ger zei…
Ja, in Limburg zijn ze altijd wel ‘in’ voor ‘n feestje en ik geef ze groot gelijk.
Jullie stelde de vraag aan de juiste persoon die uitleg kon geven over het halfvastenfeest.
Vastentijd moment van ‘bezinning’ wat in mijn lagere schooltijd bestond uit elke ochtend om half acht nuchter(anders mocht je niet ter communie)naar de H.Mis.Het overkwam me regelmatig dat het koude zweet me uitbrak en het zwart voor de ogen werd en ik even van de wereld was. Voordat de school begon mochten we in de gymzaal onze van thuis meegebrachte boterhammen en fles thee met suiker en melk naar binnenwerkten,oh wat smaakten dat lekker!Geen snoep,geen vlees maar vis op vrijdag en voor de ouderen waren de regels nog strenger,je kon het zo gek maken als jouw kerk dat wilde, kon ja want ik geloof niet dat er onder de halfvasten vierders nog veel mensen zijn die aan geheelonthouding doen in de vastentijd.
Ging lang geleden op Witte Donderdag met mijn schoonouders vaker naar Roermond(waar ze vandaan kwamen)de etalages van winkels vooral van bakker en slager waren dan feestelijk uitgedost met kunstig uit vet uitgestoken figuren.
Wat leuk dat jullie hiervan getuigen konden zijn en uitleg kregen. Mooie sfeerfoto's heb je er van gemaakt.
Lies zei…
Heel mooie traditie!
Lie(f)s.