Na de Hoogovens liepen we verder en kwamen aan bij de zeesluis aan de monding van het Noordzeekanaal bij IJmuiden. De Zeesluis IJmuiden is verleden jaar januari officieel in dienst genomen en is met zijn 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep de grootste sluis ter wereld.
Terwijl we op de tweede sluis stonden zagen we in de verte een schip aankomen en daar hebben we natuurlijk op gewacht. Toen die eenmaal de sluis was binnengevaren zagen we achter het schip de sluisdeur dichtgaan. Het zijn geen twee deuren die naar elkaar toeklappen maar één deur die over een railbaan op de drempel van de sluis rolt.
Zulke grote schepen worden tijdens het schutten vastgelegd aan de kade, daar komt een speciaal bedrijf voor om dat te doen.
Prachtig hoor, zo'n grote sluis maar boeren en tuinders zijn bezorgd over de verzilting van het
Noordzeekanaal. Die dreigt toe te nemen na de ingebruikname van de nieuwe zeesluis. Bij elk schip dat via deze grote sluis binnenkomt,
komt er tienduizend ton zout met het zeewater het Noordzeekanaal binnen. De
installatie die de verzilting moet tegengaan is pas eind 2024 klaar. Om die reden wordt de oude Noordersluis afwisselend met de nieuwe sluis gebruikt.
Dit werd ons uitgelegd door een leuke jonge vent die bezig was het zoutgehalte te meten. Hij liet aan een lang touw een zwaar blok waar een sensor op zat in het water zakken, helemaal tot de bodem. Dat deed hij aan de zeekant en de binnenkant van de sluisdeur. Het was het afstudeer project van deze HBO student.
Fietsers en wandelaars bleven kijken, het is natuurlijk een prachtig gezicht, zo'n groot schip dat geschut wordt. Bij het derde signaal, een luide bel, moesten we wegwezen, we waren de laatsten die de sluis afgingen .
De tweede sluisdeur is hier bijna open en dan kan het schip verder varen.
Daat gaat hij, op weg naar zee.
Ik had best een stukje mee willen varen. Het lijkt me machtig om daar boven achter die ramen te staan en me dan ondertussen alles te laten vertellen over het leven op zo'n grote tanker.
Reacties
Zo'n soort boot heeft hier dagen voor de deur liggen dobberen en de brug leek wel op zo'n schommelschip dat je in pretparken en kermissen ziet :-)
Altijd en overal interessant om kijkje bij sluizen te nemen hoe het werkt.
Wij deden dat paar jaar geleden nog aan de Moezel,door het bouwen van 14 stuwen met sluis tussen het Franse Thionville en Koblenz,een lengte van 270 km werd een hoogteverschil van 90 m opgeheven, maakte er destijds ook blogpost over.
Lie(f)s.