Doorgaan naar hoofdcontent

Wit, geel en rood

Af en toe zijn er zonnige uurtjes tussen het regenachtige weer door en daar profiteer ik dan van. Even een rondje maken, meestal door Bovenkerk, dat is vlakbij en verveelt me nooit. Ik moest een paar kaarten op de bus doen en liep daarom door het dorp waar voor de supermarkt een brievenbus staat en in de straat daar na toe zag ik deze prachtige struik staan. Volop in bloei, echt op zijn hoogtepunt. Een jonge vrouw kwam net naar de voordeur lopen van het huis waar de struik stond en ze vertelde dat iedereen stil bleef staan en de struik op de foto nam wat ik dus ook maar deed.

Ze wist geen naam, ik ook niet dus dat heb ik thuis opgezocht. Volgens de app Obsidentify is het een kerspruim. Hij bloeit maar kort maar mooi is ie.  Door Judy en Irene ben ik gecorrigeerd, het is geen kerspruim maar een stermagnolia en ze hebben helemaal gelijk. Bedankt dames.

Direct vooraan in Bovenkerk waren een paar prachtige felgeel bloeiende forsythiastruiken te zien en op de achtergrond, ik heb de foto even sterk vergroot, weer een stermagnolia. Gek is dat, ik kende de struik niet, dacht dat ik er nooit een gezien had en nu zie ik ze opeens overal staan. Nog een paar in Bovenkerk en als ik nu uit mijn raam kijk terwijl ik dit zit te typen zie ik een stermagnolia aan de overkant van de kleine rotonde tegen de praktijk van de tandarts aan staan en dat is echt een boom. Het komt natuurlijk omdat hij nu bloeit, eind maart begin april en het is door dat stralende wit een opvallende plant.

Ik kwam nog een bloeiende camelia tegen, daar is het nu ook de tijd voor, eveneens kortbloeiend.  Maar al deze struiken geven je wel een voorjaarsgevoel.

Reacties

Bertiebo zei…
De natuur gaat gewoon door dankzij of ondanks het weer
Licht en kleur, dat doet een mens goed! Gelukkig zorgt de natuur goed voor ons.
Judy zei…
De bovenste struik met de witte bloemen lijkt op een stermagnolia, de lievelingsbloem van mijn moeder. Maar ik kan me vergissen.
Wat prachtig allemaal!
Marthy zei…
Mijn app was zeer stellig maar ik ga het opzoeken.
Emie zei…
Geweldig al dat bloeiende spul. Ik heb voor aanstaande zondag een soortgelijk blogje voorbereid!
Sjoerd zei…
Heel mooi al die kleuren in de natuur...
Ja, het lijkt mij ook een stermagnolia. Het hele jaar eigenlijk onopvallend, maar nu schitterend en hij ruikt ook heel lekker. Hier in Friesland komen de knoppen net uit, echt genieten! Het is heerlijk om een wandelingetje te maken en dan naar alle bloeiende struiken te kijken. Je wordt er zo bli van!
Marthy zei…
Ja hoor, het is een stermagnolia, ik herkende op een foto op internet dat gele hartje wat mij opgevallen was aan de struik. Dan is die app van mij ook niet echt betrouwbaar, 100 procent een kerspruim zie die. En hij ruikt inderdaad erg lekker Irene.
miekequilt zei…
Ik dacht even dat je de Bossche carnavalsvlag ging beschrijven. Maar dit is veel leuker. Prachtige struiken voor wie er oog voor heeft. En dat heb jij, en wij genieten mee.
John zei…
Geel is echt de kleur van de lente. Mooi op de foto gezet. Nu mag het weer nog snel lente worden.
Judy zei…
Ja, ik dacht al: stermagnolia. Ik heb een andere app als jij, maar die doet ook rare dingen. Samen komen we er zo ook wel uit. :)
Edward McDunn zei…
Wat mooi om te zien, lenteweer is het nog niet, maar hier worden we toch een beetje vrolijk van!
Ger zei…
Deze prachtige Magnolia stellata komt niet alleen tot zijn recht in Japanse tuinen maar ook in menige tuin in ons kikkerlandje.
Kijk op dit moment door het serre raam naar buiten en zie bij de achterburen één roze wolk van Magnolia boom met haar tulpvormige bloemen die bijna tot de nok van het dak reikt,eigenlijk veel te groot voor in stadstuintje maar is in de loop der jaren zo’n reus geworden.
In de geslachtsnaam Magnolia wordt de Franse hoogleraar en botanicus P.Magnol geboren (1638)in het Zuid-Franse Montpellier geëerd.

Janny zei…
Prachtig die stermagnolia, bij ons in de buurt zie ik ze ook en de camelia bloeit in eigen tuin.
In de weer zei…
Prachtig al die struiken die nu overal in bloei staan, ik Kandahar zó van genieten.
Heel wat minder genoot ik gisteren tijdens ons fietstochtje, toen we weer eens langs de oranje gekleurde akkers reden.
Gespoten met glyfosaat, nee daar wordt ik niet vrolijk van, vreselijk !
In de weer zei…
Kandahar moet natuurlijk -kan daar- zijn .
Prachtig hier in Groningen komt er langzaam aan ook meer kleur te voorschijn.
Prachtig! Doet me denken aan het struikje dat we vrienden cadeau gaven nadat hun zoontje net was overleden.
Jolande zei…
Prachtig zoveel in bloei.
Dat lijkt altijd wel zo, als je eenmaal iets ziet, zie je het daarna overal.
De camelia's zijn hier een beetje uitgebloeid, het zijn nu de azalea's.
Lies zei…
Op z'n mooist!
Lie(f)s.
bemar zei…
De kleur in de natuur bewijst dat het voorjaar is, heel mooi!
Ik heb ze hier alle drie ook zien staan in het dorp! De stermagnolia viel me dit jaar ook voor het eerst op en en dankzij jou weet ik nu ook de naam. Merci :-)
Elizabeth zei…
Wat een heerlijke explosie aan kleuren! Bij ons zie ik vooral de gele forsythia...