Doorgaan naar hoofdcontent

Zee-en Havenmuseum

Vriend Jacques had echt zijn best gedaan. Een mooie tocht uitgezet vanaf de Velserpont langs de Hoogovens en Sluis IJmuiden en om het af te maken kregen we er ook nog een museum bij en wat was dat een leuke. Dat is trouwens vaak zo, die kleine musea in Nederland hebben dikwijls zulke bezienswaardige collecties in huis.

Dit Zee- en Havenmuseum toont de geschiedenis van het Noordzeekanaal en IJmuiden, visserij en maritieme activiteiten.

Bij de entree hangt dit houten bord met scheepsknopen. Ik ken er geen één van, heb dan ook niet op de scouting gezeten.

Mocht je ooit een schipbruik meemaken, dan weet je alvast dat deze witte capsules in zee gegooid worden.

En daar zit dit dan allemaal in. Op de aanwijzingen staat dat de de kans dat je het redt groot is als je eenmaal in zo'n reddingsvlot zit maar je moet dan zelf wel actief meehelpen. 

De kans dat ik in zo'n vlot terecht kom is klein, ik hou niet van varen , ik loop of fiets liever.

Er waren veel miniaturen te zien van grotere machines en deze werkten allemaal, je kon ze zelf bedienen. Prachtig gemaakt door hobbyisten. De mannen maar ook ik die bijna 25 jaar bij een machinefabriek heeft gewerkt, vonden het geweldig.

In de motorenhal zijn verschillende oude motoren van o.a. Brons, Kromhout, Industrie en Bolnes opgesteld. De meeste zijn oude scheepsmotoren, maar er staan ook motoren die voorheen in een gemaal dienst deden. Mart heeft in een ver verleden op een scheepswerf gewerkt.

Voor de geïnteresseerden: Elke laatste zaterdagmiddag van de maand is het motorendraaidag. Dit betekent dat (meestal) 8 oude motoren heel de middag draaiende te zien, te horen en te ruiken zijn.


Ook dit werd door de mannen met belangstelling bekeken, een poelietrekker en een klein bankschroefje. Zulke eindexamenstukken maakten ze op de technische school. 

Ers is veel aandacht in het museum voor het loodswezen en de berging- en sleepvaar maar ook voor de visserij en de walvisvaart. Je kan zien hoe slecht de werk- en leefomstandigheden waren van de kanaalgravers en hun families en hoe rauw en hard het leven was in het ontluikende IJmuiden. Met de ontwikkeling van de visserij kwam geleidelijk meer welvaart.

Er volgen later nog wat meer foto's van het museum.

Reacties

Bertiebo zei…
Een deel van dat museum lijkt me erg leuk! Maar niet op motorendag, haha
Emie zei…
Je steekt overal wel wat van op.
Vooral voor techneuten een heel leuk museum.
Judy zei…
Wel heel interessant! Ik hoop ook nooit in zo'n reddingsvlot terecht te komen. En die knopen... prachtig!
Sjoerd zei…
whow, een hele leuke serie. Zo'n bankschroefje heb ik ook ooit eens gemaakt...
John zei…
Ik heb heel veel gevaren. Tegenwoordig doe ik het niet meer.
Edward McDunn zei…
Mooi en interessant hoor, je hebt er fraaie foto's gemaakt.
KnutzEls zei…
Ik hoop ook nooit in zo'n reddingssloep terecht te komen. Maar die knopen vind ik echt super.
In de weer zei…
Dat knopenbord, schitterend !
Zelfs knopen die ik ooit gebruikte bij macramé !
Jolande zei…
Dat knopenbord vind ik prachtig.
Ik heb ooit eens een in miniatuur gemaakt, niet zo uitgebreid natuurlijk, maar daar was ik toen best trots op.
Laatst heb ik de serie Over de Oceaan gevolgd en daar moesten ze in een golfslagbad oefenen met zo'n reddingsvlot.
Later, toen ze echt op de oceaan waren hebben ze stand-by gevaren bij een reddingsoperatie waarbij zo'n vlot gebruikt moest worden, nou dat was behoorlijk eng.
miekequilt zei…
Daar moet ik toch eens heen. Als echte IJmuidense vond ik je blogjes over mijn geboorteplaats erg leuk.
Lies zei…
Wahw...! 't Zien waard!
Lie(f)s.
Elizabeth zei…
Wat een leuk museum! DH houdt niet zo van musea, maar dit vind ie misschien wel leuk... Dank voor de tip!