Doorgaan naar hoofdcontent

Sjoean Limburg

Hotel St. Brigida in Noorbeek, daar sliepen wij vrijdagnacht. En we aten er ook en dat was meer dan voortreffelijk. De kok/eigenaar kookt daar de sterren van de hemel en die fles Limburgse wijn die we erbij dronken maakte het helemaal af. 

Na een ook al voortreffelijk ontbijt reden we naar Slenaken waar we twee nieuwe wandelkaarten kochten. De twee rechtse zijn zoveel gebruikt dat ze echt uit elkaar vielen. Een prima systeem daar in het zuiden, de gekleurde stipjes op de kaart corresponderen met gekleurde paaltjes langs wegen en paden. Op die manier hebben wij al heel wat kilometers weggelopen.

Leuk, die dubbeltalige plaatsnaamborden. Voor zover ik weet komt dat, op Friesland na, verder niet voor in Nederland. Leuk zei ik, maar het uitspreken van 'Sjlennich' krijg ik niet voor elkaar.

Hij was spikslinternieuw deze bank aan de rand van het Onderste Bos. Goed advies, dus we zijn maar even gaan zitten.

Om van het uitzicht te genieten.

In deze streek zie je geen grote nieuwbouwwijken maar veel vrijstaande (vakwerk)huizen en alles ziet er tiptop uit.

Meestal overnachten we in 'de Smidse' in Epen als we in Limburg zijn maar die zat al vol dus we weken uit naar Noorbeek waar we ook al eerder geslapen hebben. Toch wilden we al wandelend Epen even aandoen want we weten uit ervaring dat de Smidse daar meestal de limburgse Victoriavlaai in huis heeft en daar zijn we alletwee dol op. Ik heb even opgezocht waar die uit bestaat: een gewone vlaaibodem met gele room, stukjes appel, stukjes ananas, slagroom en gebruneerde amandeltjes. Ik had de eerste hap natuurlijk alweer op voordat ik er aan dacht om een foto te nemen.

Het welbekende stegelke gaat ook nog even op de foto. Deze draaihekjes staan meestat aan de rand van of in weilanden om te voorkomen dat het vee aan de loop gaat.

Een laatste foto van het heuvelland. Ik ben weer voor een poosje tevreden gesteld, heb weer gezien hoe sjoean het is.

Reacties

Lies zei…
Levensgenieters! :-)
Lie(f)s.
Sjoerd zei…
wie sjoen os limburg is...
miekequilt zei…
Heerlijk om even naar zo’n geliefde plek te gaan.
Janny zei…
Geweldig mooi en die vlaai ziet er inderdaad heerlijk uit.
Judy zei…
Daar liggen van lang geleden ook voetstapjes van mij. Prachtig!
Een prachtige omgeving om te wandelen!
Emie zei…
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik behalve de stad Maastricht Limburg eigenlijk niet ken. Een gemis, zo blijkt.
Ja, het is mooi daar. In 1991 waren wij ook in Noorbeek. Een midweek in november, sneeuw, zon, alle weertypes hebben we toen gehad.
John zei…
Mooi rood op die eerste foto. Geweldig huis om te zien.
Lot zei…
Als je ook op FB zit is dit een leuke groep om het mooie bankje te plaatsen.
https://www.facebook.com/groups/983105802424812/?ref=share

Bertiebo zei…
Haha, dat van die eerste hap...
Yova zei…
Wat is daar mooie land. Jullie hebben genoten in Limburg. Heel vroeger gingen met de familie vakantie toe in Limburg. Prachtig heuvels te zien. Mooie foto's. Gebak ziet heerlijk uit. Fijne dag.
KnutzEls zei…
Wij genieten er ook zo van! Prachtig stuk Nederland.
schrijfsels zei…
Ja, die vlaai vond ik ook altijd lekker, maar favoriet waren de 'gewone' abrikozen met 'reemkes' oftewel reepjes deeg en de 'Kroaschele mit schoem' oftewel kruisbessen met schuim. En als jullie een van de etappes bij ons in de buurt doen: je weet het :-)
In de weer zei…
We moesten toch maar weer eens die kant op gaan voor een fietstochtje !
Anoniem zei…
Jaloers makend en dan bedoel ik niet alleen de vlaai.
Een dikke maand en dan gaan wij ook voor de 1e keer weer dit jaar vanuit het noorden naar dat ‘t schoanste stukske Nederland.
De planning is dat er nog 3 keer, buiten Frankrijk om, fiets- en wandeldagen / weken volgen.
Ik word altijd “ heel hebberig” van verhalen over wandelingen in Zuid Limburg en kom altijd tijd te kort om alles te wandelen en te zien.

Groetjes,
Anneke


Ger zei…
Van leven als God in Frankrijk tot Bourgondisch genieten in het Limburgse.
Dat is geweldig met een zachte g….
Jolande zei…
Oh die vlaai, zo lekker. Dat zou mij dus ook gebeuren eerst een hap en dan denken oh nog een foto maken.
Het zijn weer hele mooie foto's.