Doorgaan naar hoofdcontent

Tijdsbeeld

Mijn vader is in 1915 geboren en moet op deze foto een jaar of vijftien zijn. Hij is de jonge knaap rechts achter op de foto, zittend op een knie. Voor hem liggend met de hand op zijn been ligt zijn jongere broer Joop en links daarnaast, ook liggend oudste broer Niek. Toen ik de foto wat vergrootte zag ik allereerst dat mijn broer Joop ontzettend veel lijkt op de man waar hij naar vernoemd is, onze oom Joop. Zo leuk om dit opeens te zien,

Maar het volgende waar ik naar keek was de kleding die ze droegen. Allemaal stijf in het pak terwijl de meesten nog jong zijn en daarbij dragen ze ook nog een overhemd met stropdas. De wat oudere persoon draagt een vestje onder zijn pak en het jonge ventje links draagt een korte broek, je ziet zijn blote knie, maar toch ook een colbert met daaronder een wit overhemd met stropdas. Wat hebben de jongeren van tegenwoordig het dan een stuk makkelijker in hun spijkerbroek en shirt, ze bepalen zelf wat ze dragen. In de tijd dat mijn vader en zijn broers jong waren was alles aan regels gebonden, je mocht niet uit de pas lopen. Het hoorde zo en men accepteerde dat.

Ik wou dat ik wist bij welke gelegenheid deze foto is genomen, jammer dat ik dat niet meer kan vragen. In ieder geval genomen aan het strand van Noordwijk, dat is zeker.

Reacties

Judy zei…
Niet te geloven, hè, in pak aan het strand. Andere tijden. Geweldige foto!
Sjoerd zei…
in die tijd hadden de mensen veelal geen cent te makken, maar liepen er vooral op zondag bij als een heertje. Mijn vader heeft dat altijd gedaan, tot aan zijn dood.
Emie zei…
Klassieke foto, wat een tijdsbeeld.
Mijn moeder was ook van 1915. Er is een babyfoto en dan pas weer eentje als ze al volwassen is. Geen idee dus hoe het er in haar jeugd heeft uitgezien. Leuk dit.
Bertiebo zei…

Wat een superfoto. Zo ging dat vroeger. Nog niet eens zo lang geleden had mijn man een pak aan toen ze met het gezin op vakantie gingen. Heel raar vond ik dat
KnutzEls zei…
Ook mijn vader van 1903 liep altijd netjes in pak. Stropdas en vestje, zo hoorde dat toen. Maar ik denk dat zo'n pak wel langer meeging dan een spijkerbroek nu.
John zei…
Wat Sjoerd zegt klopt wel denk ik, maar het is wel goed dat het nu geen trend meer is, stijf in het pak.
Charlie zei…
Wat een mooie foto ! Geweldig! Op onze leeftijd kijk je dan toch weer anders!
Edward McDunn zei…
Geweldig dat je deze foto nog hebt, in het pak en de pet op!
In de weer zei…
En dan nog heel stoer met een sigaret in de mondhoek.
Schitterende foto !
Jolande zei…
Wat ontzettend leuk dat je zo'n foto hebt.
Ger zei…
Leuk hoor die familiekiekjes uit de oude doos,zie ik het nou goed dat jou vader op colbert afbeelding van tulpje heeft?
Heb in de serre hele wand vol met originele bruine familie foto’s,destijds door beroepsfotografen gemaakt.
miekequilt zei…
Wat een mooie foto. Ik denk dat veel mensen van onze generatie wel zo’n foto van vader heeft.
Lies zei…
Toen was er nog 'respect'...
Lie(f)s.
Janny zei…
Wat een leuke foto! Mijn vader droeg ook altijd een pak, met een wit overhemd en een stropdas, ik heb hem nooit anders gezien.
bemar zei…
Leuk hoor, dit soort foto's! Ik ga mij nu pas interesseren voor mijn familiegeschiedenis...