Doorgaan naar hoofdcontent

Drie kleine plantjes maar

Dertig jaar geleden nam ik drie plantjes valeriaan (Centranthus ruber) mee uit Nederland, niet wetende dat je het hier op taluds en uit muren ziet groeien. Het sloeg snel aan en sindsdien ben ik het ook nooit meer kwijtgeraakt.

Het staat overal in ons kleine dorpje maar vooral in onze eigen tuin, het zaad verspreid zich makkelijk en blijft in de spleten van de muren hangen waar de planten zich prima op hun gemakt voelen.

Als het me op een bepaalde plek te gek wordt trek ik het uit de muur of knip het weg.

Soms duld ik het een poosje in de border. 

Half juni knip ik het overal met de grond gelijk en het groeit direct weer aan en komt altijd weer in bloei. Je kan wel zeggen dat die drie plantjes het hele dorp kleur hebben gegeven.

En verder wil ik nog even gezegd hebben dat de temperatuur eindelijk begint te stijgen. Vanaf 1 april is het hier niet warmer geweest dan een graad of vijftien en dat vonden we meestentijds al heel wat. Nu zie ik op mijn weerapp temperaturen van boven de twintig graden. Halleluja!

Reacties

Judy zei…
Hoe is het mogelijk, dat het zich zo heeft verspreid! Geniet van het mooie weer!
Bertiebo zei…
Wow, dat is echt mooi. Dat jij voor een deel van de kleur in het dorp hebt gezorgd
In de weer zei…
Een ideale plant, ook voor hier, nu het steeds droger en warmer wordt.
John zei…
Hier zakt het vandaag weer naar 15 graden. Die plant staat hier ook.
De plant hoort daar gewoon! Het kleurt zo mooi met de oude stenen ook!
Mooie struiken zeg! Zullen die ook bij ons in de tuin aanslaan denk je?
Nog in antwoord op je vraag of wij nog naar Frankrijk komen, wij gaan op maandag 19 juni en gaan op 1 0f 2 juli weer terug.
Fijn dat het weer weer wat beter wordt. Hier vandaag ook maar weer 12 graden ��
Sjoerd zei…
Het heeft goed zijn best gedaan om de tuin over te nemen... Ik vind het ook wel mooi om te zien.
Ger zei…
Kleine kindjes worden groot,ook in de plantenwereld.
Nou de temperatuur ook in jullie dorp oploopt en de valeriaan zo prachtig in bloei staat zal het snel een gezoem en gefladder geven van bijen en vlinders want die zijn dol op deze drachtplant.
Geniet ervan!
Zo staat mijn tuin vol met Akelei, in alle mogelijke kleuren roze, en papavers. Mag overal groeien en bloeien, zó mooi
Janny zei…
Prachtig dat rood tegen die muur, in een grote tuin zoals jullie hebben geeft het niet als ze zo verspreiden maar in onze vorige tuin werd het teveel, we hebben ze toen weggehaald.
Jolande zei…
Het staat wel heel mooi tegen die stenen achtergrond.
miekequilt zei…
Wat een leuke kleurige plant.
Hier was het koud, bewolkt en heel veel wind. Maar nu is de zon er gelukkig weer.
Wel heel mooi zo die rode kleur overal!
Lies zei…
Een heel dorp kleuren ;-) met amper 3 plantjes..., schitterend!
Lie(f)s.