Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag

Afgelopen vrijdag zijn we weer naar die fijne kwekerij in Aubenas gereden. We kunnen dit mooi combineren met het doen van de wekelijkse boodschappen bij de Intermarché daar.

Dit is het bovenste deel van de kwekerij wat er weer schitterend uitzag met al die kleurige eenjarigen.

Op een lager gelegen deel ligt een grote kas en nog veel meer rijen met kweekramen.

Deze man bezit hier een lap grond die een fortuin waard moet zijn zo midden in de stad en dat zal hij best wel weten ook. Maar ik denk dat hij liever plantjes kweekt in plaats van een vette spaarrekening te hebben. Ik kan hem geen ongelijk geven, ik zou voor hetzelfde kiezen. 

Ik werd weer allervriendelijkste geholpen, hij gaf me advies over verschillende tomatenrassen en zei dat de kleine vlijtige liezen veel harder groeiden dan de grotere soort.

Met twee kratten vol planten gingen we naar huis.

In de moestuin hebben we dit insectenhotel opgehangen. Ik wilde er al jaren een en we zouden hem wel zelf maken maar je kent dat wel, daar kwam niets van. Toen we een paar weken voor de kerst bij een zus in Drenthe waren bezochten we daar een kerstmarkt waar alleen maar mensen met eigengemaakte spullen op stonden. 

En daar zag ik mijn insectenhotel, ik twijfelde geen moment en kocht hem. En nu maar hopen dat veel nuttige insecten hem zullen vinden.

De aardappels groeien als een gek, zo ook het onkruid. Eigen schuld, hadden we maar niet ruim een week weg moeten gaan. Het wordt deze week aangepakt.

Tien tomatenplanten  gezet. We planten ze dicht tegen de tomatenstokken aan en dan worden ze vastgebonden met een stukje dun touw. Als ze hoger komen leidt ik ze door de draaiingen van de stokken en dan is vastbinden niet meer nodig.

En naast de tomaten vier paprikaplanten en twee puntpaprika's. Verder hebben we nog courgettes en komkommers gepoot, zoete aardappel en een meloenplant. Zaterdag heeft het bijna de hele dag geregend dus ingezegend zijn de planten wel.

Ik geef jullie nog een blik op de irissen die aan de rand van het moestuinterras staan. Aan het eind van de rij beginnen de eersten uit te komen.

Reacties

Sjoerd zei…
Ik zie al allemaal van de potten met tomatensaus voor me. Een van de beste smaakmakers...
John zei…
Ja, veel insecten en dan hopen dat de aankopen bij de kweker gifvrij zijn. Succes alvast voor een mooie oogst.
Judy zei…
Geweldig om mee te genieten van jullie tuin!
Leuke inspiratiebron zo'n kwekerij.
Emie zei…
Wat een bof om zo'n goede kwekerij in de buurt te hebben. Daar zit veel liefde in, dat zie je zo!
KnutzEls zei…
Het ziet er nu al heerlijk uit.
Ik zou ook liever plantjes kweken ;-)
Ger zei…
Goed idee om de natuur een handje te helpen door insecten hotel te plaatsen.
Liever niet op een plek waar de hete middagzon op staat,maar dat weet jij vast wel als moestuin liefhebber.
Janny zei…
Fijn voor jullie, zo'n kwekerij in de buurt! En je hebt een mooi insectenhotel, daar komen ze vast op af.
Jolande zei…
Mij spreken de irissen het meest aan, ik vind het schitterende bloemen.
miekequilt zei…
Wat een gouden vondst, deze kwekerij. Ik zit hier te genieten van al het moois en lekkers dat je ons laat zien.
willy zei…
aardappelen...die worden door de natte grond hier nog niet geplant Marthy

tof om zo'n goede kwekerij in de buurt te hebben

prettige start van de week
In de weer zei…
Mooi vindt ik irissen, jij hebt mooie hoge, ik heb dicht bij de grond irissen.
Jij hebt de bloei nog tegoed, de mijne zijn nu uitgebloeid, maar ze stonden deze keer net in de week van mijn verjaardag allemaal in bloei.
Mooi cadeautje was dat.
Lies zei…
Er zal te oogsten vallen bij jullie!
'k Begrijp die plantenkweker, dat is z'n lang leven...
Lie(f)s.
Margriet zei…
Na een korte vakantie zelfs al om
onkruid! Maar het wil wel groeien nu he! Ik vroeg me af of je die oranje slaapmutsjes ook al hebt in de tuin[ ik stuurde je zaden op...]
Gerda zei…
Vandaag zijn wij naar die fantastische kwekerij in Aubenas geweest een ook met 2 kratten plantjes thuis gekomen.
Wat een ongelofelijke plek is dit, heel blij met dit voor ons nieuwe adres. Dank voor de tip!
Marthy zei…
Wat leuk, Gerda dat jullie de kwekerij gevonden hebben. Wonen jullie in onze buurt? Kom gerust eens langs.
Gerda zei…
Hi Marthy, wij wonen, sinds onze pensionering, in het Zuiden van de Ardèche, in Pradons. Wij wonen hier zo’n 5 maanden per jaar, de rest van de tijd in Amsterdam.
Leuk om elkaar eens te ontmoeten!
Marthy zei…
Doen Gerda. Je kan me mailen op: mmberends@hotmail.nl