Doorgaan naar hoofdcontent

Een bordje sla

Nadat ik onze buren Dominique en Bernard geholpen had om een tuintje met vaste planten aan te leggen werden wij uitgenodigd voor het apéritif.  Meestal loopt dat gebeuren bij onze buren knap uit de hand, dat wil zeggen veel lekkere hapjes en niet met een uurtje thuis. Het leek me verstandig om dan als lunch een lekkere maaltijdsalade te maken zodat dat samen met de hapjes wel zou volstaan voor die dag. Ik flansde wat in elkaar van wat ik in de koelkast vond en dat was zo lekker dat ik het daarna in een word documentje heb gezet om het niet meer te vergeten.

Ik deel het even met jullie 

Salade met camembert en Italiaanse ham 

Op twee borden met sla een in stukjes gesneden appel verdelen en dan de Italiaanse ham (ongeveer 1 ons) in plukjes erbij. Een kleine camembert in puntjes snijden en dit ook op de sla. Wat walnoten in stukjes breken en erover strooien.

Sausje maken van 2 eetlepels crème fraiche, grote theelepel mosterd, citroenolie, wat kruiderij en zout en peper en dat er overheen lepelen.

Het is bijna leeg, mijn flesje citroenolie dus ik heb het direct op de boodschappenbrief gezet, ik gebruik het vaak. Ook die doosjes met een halve camembert zijn handig om in huis te hebben.

Dit is het nieuwe tuintje met planten uit mijn border, Dominique is er hartstikke blij mee. Nadat we klaar waren heeft Bernard er nog een mooi stenen randje omheen gelegd. Twee weken ervoor had ik Florence nadat ze om advies over vaste planten kwam al een stel planten kunnen geven.

Bernard had buurvrouw Michèle ook uitgenodigd er het werd een heel gezellige avond met heerlijke happen (echt geen hapjes) en voor de dames een fles champagne. Ik ben gek op champagne, net als de meeste Fransen.

Reacties

Bertiebo zei…
Win-win, lijkt me. En die salade ziet er heerlijk uit
John zei…
Een maaltijdsalade gaat er altijd wel in. Hier wel in ieder geval.
Sjoerd zei…
Het water loopt me in de mond...
Judy zei…
Dat ziet er niet verkeerd uit: de salade en het tuintje!
Elizabeth zei…
Dat bordje salade ziet er verrukkelijk uit...
Zo leuk hoe jullie met elkaar omgaan in Frankrijk!
Dat goede Franse leven toch maar weer!
In de weer zei…
Ziet er heerlijk uit Marthy en laat ons gisteren nu ook zo’n soort salade hebben gegeten.
Ik had nog wat dingen over van mijn verjaardag, ook camembert en noten heb ik altijd wel in huis.
Met nog wat andere dingen flanste ik daarmee ook zo’n salade in elkaar. Kliekjesdag noemen we dat altijd en meestal is dat verrassend lekker.
Jullie hadden een heerlijke avond met de buren, super leuk, dus 1 mei werd een echte feestdag !
Emie zei…
Kaas, appel en noten zijn een heerlijke combi in een salade en het ziet er ook nog eens heel smakelijk uit. Jouw dressing ga ik onthouden!
Janny zei…
Heerlijke combinatie, ga ik ook eens proberen. Fijn dat je de buren kon helpen en als dank een gezellige avond met lekkers.
Jolande zei…
Als ik iets in elkaar flans wat voor herhaling vatbaar is maak ik er ook altijd een document van zodat ik het wiel niet nog eens hoef uit te vinden.
Ik ben lastig met eten dus bij mij zou alleen de camembert overblijven :-) maar ik vind het er wel lekker uitzien.
Fijn dat het een gezellige avond werd na het tuinwerk.
Ger zei…
We krijgen vast nog eens te zien hoe weelderig de vaste planten het bij de buren gaan doen.
Gastvrijheid,hapjes en gezelligheid is ook een goede combinatie om het fijn met elkaar te hebben.
Net als jou smakelijk opgemaakte en uitziende(het oog wil ook wat)bordjes met salade.
Wanneer ik dressing of vinaigrette maak gaat er altijd als tegenhanger van zuur ‘n zoetje bij in de vorm van honing,drupje vloeibare zoetstof of suiker. De noten of pitten krijgen nog meer smaak wanneer ik ze even rooster in droge koekenpan.
Annelies zei…
Ziet er goed uit !
miekequilt zei…
Wat een leuke dag zeg. En heerlijk ook nog eens. Het lijkt me een heerlijke salade.
KnutzEls zei…
Uit de hand gemaakt, lekker!
Margriet zei…
Met allerlei restjes krijg je vaak een lekkere maaltijdsalade!
Je salade ziet er heerlijk uit!