Doorgaan naar hoofdcontent

Irissen

Mijn irissen staan er op het ogenblik prachtig bij dus toen er de  afgelopen week op een keer in de namiddag een klap onweer viel ben ik snel mijn fototoestel gaan halen om ze op de foto te zetten. Uit ervaring weet ik dat ze er na een harde bui regen dramatisch uit kunnen zien. Beschadigd en veel irissen omgevallen.

Gelukkig viel de regen mee dus de meesten staan nog fier overeind.

 Aan de rand van de moestuin staan twee kleuren, ik vind deze blauw paarse het mooist.

Alhoewel, dit is ook een schoonheid toch?

We doen er niets aan, ideale planten, ze vermeerderen zich zelf. Alleen trekken we voordat ze beginnen te bloeien wat onkruid weg, dan kunnen we er meer van genieten.

Toen ik terug naar boven kwam lopen maakte ik nog even een foto van Mart die op het eerste terras een rij uitgebloeiede irissen aan het opschonen was. Deze irissen bloeien eerder en zijn wat kleiner.

Een uurtje zuidelijker in de Ardèche bij Larnas zit een kweker van irissen, we zijn er wel eens langs gereden. Velden vol met allerlei kleuren irissen, een prachtig gezicht.
Kijk hier het filmpje even.

Reacties

Bertiebo zei…
Ik ken eigenlijk alleen maar de blauwe.Dus die op de derde foto... prachtig!
Judy zei…
Die blauwpaarse is ook mijn favoriet!
Sjoerd zei…
Een mooie plant die me een beetje aan de bloemen van een Orchidee doen denken.
John zei…
Ja, regen kunnen ze niet echt hebben.
miekequilt zei…
Een prachtige fotogenieke plant.
Emie zei…
Planten waar je niet veel aan heeft te doen, ik ben er dol op. En dan die kleur!Ik heb twee pogingen gedaan ze hier te laten wortelen maar het lukte niet. Toch nog eens een derde poging wagen denk ik.
Mevrouw W. zei…
Het zijn prachtige bloemen!
Mooi dat filmpje en wat zijn er veel verschillende kleuren!
Prachtig die blauwe. Hier zie je alleen de gele, in het wild dan hè.
Prachtig zijn ze zo in close-up genomen! Ik heb even doorgeklikt naar het filmpje en foto`s, daar zag ik ook een héle mooie twee kleurige, soort van aubergine kleur met zalm. Al die kleuren combinaties zouden je zo inspiratie geven om een quilt blok in elkaar te zetten!
Edward McDunn zei…
Prachtige bloemen, een pronkstuk in je tuin hoor.
In de weer zei…
Mooi die paars blauwe !
KnutzEls zei…
Schoonheden, echt genieten.
Janny zei…
Prachtige bloemen, er zijn zoveel soorten, ik wil ze ook in mijn tuin.
Jolande zei…
Ik vind het schitterende bloemen.
Ger zei…
De vele soorten bloemen zijn vaak opvallend felgekleurd.
Niet gek voor een bloem die naar de regenboog is vernoemd:het Griekse woord voor regenboog is iris.
Jou irissen staan er ook mooi bij.
bemar zei…
Prachtig, die met de andere kleuren heb ik nooit gezien. Ik heb ook paarse en die bloeien nu ook zo mooi