Doorgaan naar hoofdcontent

Olijf, of wat er van over is

Naast de waslijnen staat onze olijf. Jaren geleden gekocht als een pieklein boompje in pot, zo'n bolletje op stam. Na een paar jaar meegenomen naar Frankrijk en het boompje in de volle grond op die plek daar gezet. Hij sloeg aan en groeide en groeide. Af en toe snoeiden we eens wat maar nooit veel, de laatse twee jaar eigenlijk helemaal niet. En dan krijg je zoiets als op de foto, totaal uit de hand gelopen met die groei. Er is geen model meer te zien in de boom. Wat te doen?
 
Internet geraadpleegd en daar las ik dat je zo'n boom best rigoureus mag snoeien, Hij overleeft alles, al zaag je hem kort bij de grond af, dan loopt hij alsnog uit. Dat is natuurlijk niet de bedoeling want dan ben je de mooie oude stam kwijt. Maar we hebben er wel flink de schaar in gezet en dit is het resultaat. Ik heb gisteren toen ik daar een wasje ophing nog eens goed naar de boom gekeken maar ik zie nog niets uitlopen en deze knipbeurt was veertien dagen geleden. 
Toch te rigoureus geknipt?
We gaan het zien, ik hou jullie opde hoogte.

Reacties

Sjoerd zei…
Hij ziet er gezond uit, die overleefd het wel...
Hij moet even van de schrik bekomen.
Judy zei…
Ik heb geen idee, maar ik hoop dat hij weer bijtrekt. Heeft even tijd nodig, denk ik.
Emie zei…
Komt goed hoor en de olijf wordt er veel klassieker van.
miekequilt zei…
Gezien de voorgaande reacties moet het goed komen. Dat hoop ik dan ook maar.
Bertiebo zei…
Zo hebben wij een boom én een struik in de tuin rigoureus gesnoeid. TE! Ze zijn niet dood, maar nog lang niet zo mooi als ze waren.
Ger zei…
Met een olijfboom in Frankrijk in de volle grond kan niet veel mis gaan. De snoeitijd in april/mei is prima.
Met wat zonnewarmte zullen eind mei zijn grijze pruik en kleine bloemetjes wel zichtbaar worden,het voorjaar is bij jullie toch ook aan de late kant in vergelijking met andere jaren.
Edward McDunn zei…
Goh, je zou het ergste vrezen, maar er is hoop zo te lezen.
KnutzEls zei…
Even opwekkend tegen praten bij het was ophangen. Maar het komt goed, vast en zeker.
In de weer zei…
Komt goed Marthy (volgens onze Franse lerares van vroeger) !!!
willy zei…
dat komt wel goed Marthy

olijfbomen kunnen heel oud worden

prettige avond
bemar zei…
Wij hebben onlangs precies hetzelfde gedaan!
Jolande zei…
Ik ben benieuwd en zal duimen voor jullie dat het goed komt met de olijf.