Doorgaan naar hoofdcontent

Het oude maar mooie Ucel

Met onze vriendin Maria bezochten we nog een mooi oud dorpje wat vlakbij Aubenas ligt, Le Vieil Ucel. Toen we vroeger naar Aubenas via de oude weg reden gingen we er  vlak voor langs maar we keken er nooit eens rond. Omdat we toch in Aubenas moesten zijn namen we van de gelegenheid gebruik om dat eens goed te maken en dat bleek het alleszins waard te zijn.

Zoals zoveel dorpen in Frankrijk is buiten het nieuwe dorp, in dit geval Ucel, het oude dorp wat hoger op een heuvel ligt bewaard gebleven. Het mooie daaraan is dat dat oude dorp nog helemaal authentiek is gebleven zonder nieuwbouw ertussen.

Natuurlijk zijn de meeste huizen gerestaureerd anders zou zo'n dorp inmiddels onbewoonbaar zijn.

Mooi dat zo'n waterbak bewaard is gebleven, prachtige details zijn dat.


Een dorp gebouwd met lokale stenen, gewelfde doorgangen en pittoreske steegjes die naar de kasteelruïnes leiden.


Onze dame kon zich met een wandelstok van mij nog prima redden over de ongelijke steentjes in de smalle, soms steile straatjes.

Ik stak mijn fototoestel door een hek en kiekte deze prachtige binnenplaats.

Boven ons vanaf een terrasmuur werden we door dit hondje in de gaten gehouden.

Deze en de volgende twee foto's nam ik van de voorkant van het dorp, de smalle straatjes met allerlei doorgangen liggen hierachter.


Twee waterbakken waar de vrouwen vroeger de was deden. Daarboven twee gewelfde doorgangen achter elkaar. Weer een mooi dorpje ontdekt waar onze omgeving zo rijk aan is. En zo vlakbij.

Reacties

Judy zei…
Je kijkt je ogen uit in zulke authentieke dorpjes! Echt prachtig! En dus ook nog bewoond.
Sjoerd zei…
Ik zou me er best thuis kunnen voelen als ze er geen frans zouden spreken...
Bertiebo zei…
Pláátjes zijn het, allemaal
KnutzEls zei…
Een openluchtmuseum, maar dan echt. Schitterend.
miekequilt zei…
Wat is het toch mooi daar. En een heerlijk zonnetje , zo te zien. Lek om na zoveel jaar nog zo'n mooi dorp te vinden.
Jolande zei…
Het kan allemaal zo als filmdecor dienen. Mooi!
Ger zei…
Weer zo’n prachtig historisch dorp waar jullie een reis terug in de tijd maakten.
Of het er eeuwen geleden ook zo vredig en stil geweest is toen het kasteel nog dienst deed….
Lida zei…
Ach Marthy. Wat maak jij toch geweldige foto's. Een genot om naar te kijken!
In de weer zei…
Zo leuk Marthy, dat je na al die jaren Frankrijk, nog steeds wat nieuws ontdekt .
Lies zei…
Daar is 't toch altijd vakantie!
Lie(f)s.
Willem zei…
Tot midden jaren '50 heb ik in zo'n 'sfeervolle' boerderij gewoond die de status had van monument. Hoewel het al vele generaties familie-eigendom was, bepaalde monumentenzorg hoe je er moest wonen en als je er iets aan wilde veranderen om het woongenot te vergroten dan lag die club vrijwel altijd dwars. Daaraan moet ik altijd denken als ik geconfronteerd wordt met zo'n toeristische trekpleister die nog bewoond wordt. Ik zal ze ook nooit bewust opzoeken.
Wel stond die boerderij op de lijst van oudheidkundige verenigingen, architectuur- en kunstacademies en vergelijkbare instanties en die kwamen dan ook geregeld zich vergapen aan de 'authentieke details' en de rustieke omgeving, maar je hoorde nooit hoe het zou kunnen zijn om er te wonen.
Ik ben nu 80, maar heb nog steeds een groot wantrouwen tegen monumentenzorg, ondanks dat die clubs wel wat soepeler geworden zijn met hun regeltjes. Allemaal overgehouden van mijn jeugd in een monumentaal gebouw.