Doorgaan naar hoofdcontent

Rendez-vous aux jardins

Het eerste weekend van juni worden er in Frankrijk in het hele land tuinen opengesteld en dit wordt georganiseerd door het  het Ministerie van Cultuur. Er zullen ook wel particuliere initiatieven zijn maar dit ministerie heeft een mooie site met een handige kaart. Ik had twee tuinen uitgezocht die dicht bij elkaar lagen en zondagmorgen gingen we op pad. 

Het was ruim een uur rijden dus onderweg stopten we in een leuk dorpje, we zagen er een bankje waar we koffie wilden drinken.

De Franse Action verkoopt poddomme geen drop meer maar gelukkig nog wel stroopwafels dus we zaten daar lekker te genieten in het zonnetje.

De eerste tuin, La Roseraie de Berty, kenden we al. Daar waren we, misschien wel 20 jaar geleden, al eens geweest. Ik kon me het oude huis nog herinneren maar dat het zo schitterend was wist ik toch niet meer. Het gebouw dateert uit de 17e en 18e eeuw.

 
Dichtbij de middeleeuwse stad Largentière reden we over een smal bospad naar de rozenkwekerij. Eleonore Cruse begon hier ruim 30 jaar geleden en met ongeveer 700 soorten behoort haar rozenkwekerij tot de grootste van Frankrijk. 

Een maand per jaar zet ze de poort van de door haar zelf aangelegde rozentuin open voor bezoek. Er waren niet veel bezoekers, het was moederdag in Frankrijk afgelopen zondag dus wat opviel was de stilte die daar in die vallei heerst. Wat een heerlijke plek.

Overal rozen, tegen het huis en in perken.

En ook tegen zelf ontworpen pergola's, ze stonden door de hele tuin.

Een sprinkhaan is in een papaver terecht gekomen, hij bleef mooi stil zitten.

Mooie hoekjes, hier met een verweerd bankje.

Een kleine vijver gevoed door een bron.

Er zaten wat kikkers in de vijver en ik kon er eentje op de foto krijgen. De libelles die boven het water zweefden wilden niet, die waren te onrustig.

Reacties

Judy zei…
Wat een mooie tuin! Je foto's zijn prachtig, die papaver... en de kikker!
Mevrouw W. zei…
Het is leuk om tuinen te bezoeken en om te zien wat anderen hebben weten te creëren. Fijn dat het niet druk was.
Wat prachtig allemaal!
Emie zei…
Oh,wat heerlijk om dit soort tuinen te bezoeken. Mooie foto's Marthy.
Sjoerd zei…
Daar zou ik best wel willen wonen. Schitterend pand.
miekequilt zei…
Wat een leuk en kleurrijk verslag. Het was weer genieten bij jullie.
Prachtig! En die bank, zo ongeveer ziet de onze ook uit, daar gaat geen mens/kip meer op zitten
Wat een prachtige tuin. Je hebt het mooi vastgelegd.
Janny zei…
Wat een prachtige tuin, die rozen zo tegen de gevel, erg mooi.
In de weer zei…
Het sprinkhaantje had het best naar z’n zin !
Lies zei…
Wat een bouwsels, wat een tuinen! Ik kan me er zelfs meer bij voorstellen...
Lie(f)s.
Ook een hele mooie tuin!
En dat van de drop daar kwam ik laatst ook achter ...... balen hoor!!!