Doorgaan naar hoofdcontent

Overlever

Ieder jaar komt hij weer in blad, deze hosta. Onvoorstelbaar, ik doe er niets bijzonders mee. In de winter blijft de plant buiten staan en dan haal ik in april het oude blad weg en dan zie je de eerste punten al komen. De plant krijgt dan een scheutje drek van koemestkorrels en misschien nog af en toe een beetje plantenvoeding in de loop van de zomer, dat is alles. Nieuw grond erbij kan niet meer, de ijzeren bak zit bomvol wortels.

De plant kwam van het erf van Mart zijn ouders, dat moet al meer dan twintig jaar geleden geweest zijn en daar stond hij ook al jaren. Nog steeds staat hij in dezelfde pot maar dat zal niet zo lang meer zijn want de bodem is doorgeroest en begint het te begeven. Dus ik zal op zoek moeten gaan naar een nieuw ijzeren pot, mijn ogen maar eens te kost geven op de brocantes, daar zie je dit soort bakken nog
weleens staan.

Deze twee foto's zijn van half mei, dan is het blad nog wat lichter groen. En als er dan een buitje regen valt blijven de druppels er altijd zo mooi op liggen. De plant staat op de cour, krijgt daar niet de hele dag zon.

En zo staat mijn hosta er nu bij, bloeiend, in volle glorie.
Moeder Toos zou trots op me zijn.

Oh ja, iedereen vraagt zicht natuurlijk af hoe het hier met de slakken zit.
Nou, daar kan ik kort over zijn, die hebben we niet.
Bofkont die ik ben.

Reacties

Bertiebo zei…
Dat ben je zeker, een bofkont! Want slakken... breek me de bek niet open. Wat geweldig die Hosta en dat-ie al zo oud is!
Judy zei…
Prachtige plant! Ik twijfel altijd of een hosta op mijn balkon wel een goed idee is, zijnde een schaduwplant. Maar deze is echt supermooi!
Mevrouw W. zei…
Bij de eerste foto dacht ik al gelijk: geen vraat van slakken? Heel fijn dat er geen slakken zijn en de plant staat er erg mooi bij.
Sjoerd zei…
Die heeft het naar zijn zin daar, dat is duidelijk te zien...
Emie zei…
Wat een pracht van een erfenis die bij jullie helemaal op z'n plaats is!
Jolande zei…
Wat een prachtige hosta.
In Belgie hebben we ook hostas, én slakken....
KnutzEls zei…
Zo'n erfenis, dat is toch mooi. En ik geloof dat slakken niet van ijzer houden...
Ger zei…
Zo te zien is deze Hosta van het tardiana ‘Halcyon’ type,een van de sterkste uit de honderden soorten.
En dat is goed te zien aan dit formaat en ouderdom.
Hoe dikker het blad hoe minder last van slakkenvraat.
Mijn man is hier van de verschillende soorten Hosta’s in potten en volle grond die ook al vele jaren meegaan.
Hij is ook van het vermeerderen en in de tuin van kleinzoon doen die het ook prima.
Voor het eerst dit jaar hebben ze gezellig met elkaar plekje waar alleen wat ochtend zon is,want de hartlelie randen verbranden snel met die hitte in de volle middagzon.
Hier gelukkig nog geen last van slakken met de droogte.Ik lees dat alleen naaktslakken aan Hosta vreten,nou de huisjesslak is er hier ook niet vies van.
Mooie hosta! In Oostenrijk staat er ook een (eigen stek) te schitteren op ons balkon, ik zie ze liever in pot dan in volle grond, veel minder kans op slakkenvraat
In de weer zei…
Hoi Marthy, hier nog een Toos, die trots op je is, prachtig staat hij daar op jullie cour.
Maar ik ben ook trots op mezelf, heb ook een Hosta staan, wat kleiner dan die van jou maar dat komt omdat ik de plant er al eens heb uitgehaald vanwege het grote wortelstelsel en mijn pot is wat kleiner dan die van jou.
Mijn Hosta nam ik mee uit ons vorige huis en dat is nu 18 jaar geleden.
Ik had hem eerst in de tuin gezet, maar hier zaten heel wat meer slakken dan bij ons vorige huis.
Gauw in een pot gezet en daarna geen last meer van gehad.
Dit jaars doet hij het, net als veel andere planten supergoed
, komt denk ik door de regen in het voorjaar.
Janny zei…
O wat heerlijk, geen slakken! Wij hadden mooie hosta's bij ons vorige huis, maar ook heel veel slakken, hier zijn we er niet aan begonnen.
miekequilt zei…
Wat een mooie hosta. Daar heb je nou echt geen omkijken naar en toch is het een prachtig grote plant geworden.
fotorantje zei…
Die ziet er stralend gezond uit
Bedankt voor je bezoek
Lies zei…
Wat een pracht! En gelukkig(!) zonder slakken...
Lie(f)s.
bemar zei…
prachtige hosta!