Doorgaan naar hoofdcontent

Hortensia's

Heb ik toch opeens twee blauwe hortensia's, alhoewel.. sommige bloemen in de twee struiken zijn wat roze gekleurd. En dat roze komt pas de laatste week in de bloemen, daarvoor waren ze allemaal blauw. In voorgaande jaren waren deze hortensia's overwegend roze. Hoe die verandering opeens is gekomen weet ik niet, de grondsoort is niet veranderd. Maar ik ben er blij mee, het staat mooi.

Blauw met een zweempje paars.

Overal in ons dorpje staan de hortensia's heel uitbundig te bloeien dit jaar. Deze haag staat aan de achterkant van het huis van Bernard en Dominique, een prachtig gezicht tegen die oude stenen.
Alleen mijn witte hortensia's op de cour doen niet mee met dit spektakel, daar zitten nog weinig bloemen in.
Nou ja, je kan niet alles hebben.

Reacties

Elizabeth zei…
Zo, die staan serieus volop in bloei!
Ik vind de blauwpaarse bloemen ook veel mooier dan de roze, maar hoe dat nu opeens zo komt...ik heb altijd gehoord dat het door de samenstelling van de grond komt... Je bent vast een stel stuivertjes op die plek verloren 😜
Witte bloemen lijken sowieso minder sterk te zijn. Hier is de witte geranium de kleinste met de minste bloemen. Phlox idem dito en kruipphlox ook...
Judy zei…
De kleur komt door de zuurgraad van de grond waar hij in staat.
Door aluin of roestige spijkers rondom de plant te strooien maak je de grond zuurder en worden de bloemen blauw. Zegt internet.
Maar ze staan er prachtig bij.
Anoniem zei…
Hallo Marty. Reageren doe ik nooit, maar ik lees jou blog elke dag met veel plezier . Jou Hortensia's zijn mooi. Nou heb ik een vraag. Ik heb elk jaar heel veel wolluis, in de Hortensia's. Zou jij weten hoe dit kan komen?
Hartelijke groeten van Brigit
Mevrouw W. zei…
Heel bijzonder dat de hortensia's opeens blauw zijn. En ook heel erg mooi.
fotorantje zei…
prachtig!
bloemen die veranderen van kleur, toverbloemen zijn dat :-)
Anoniem zei…
Ha ha Mart is vast een paar spijkers verloren in de buurt van de hortensia's maar goed dat je die kleur mooi vindt ;-)
Lies
miekequilt zei…
De onderste foto is prachtig. Een mooi beeld van de hortensia's tegen die mooie oude muren.
Marthy zei…
Ha Brigit, leuk dat je mijn blog met plezier leest. Ik heb nooit ergens luis behalve ieder jaar in de grote artisjok die ik in de moestuin heb staan, de bloemen vol luis. Ik spuit dan altijd met een mengsel van 1 ltr. lauw water, 20 ml. spiritus en 20 gr. groene zeep. Het helpt echt goed, na een paar dagen is alle luis verdwenen. Eventueel na een wwek herhalen maar dat is bij mij nog nooit nodig geweest. Succes!
Emie zei…
Ik vind Hotensia's zo heerlijk Frans staan. En in het blauw bijna nog mooier dan de roze. Plaatjes!
Wat mooi al die hortensia's. Ik ben er gek op. Zeker zo tegen die mooie oude muren is het een plaatje.
riet zei…
Ik ben ook een lurker. Maar laat ik ook eens wat van mij horen. Ik geniet elke dag van je mooie foto’s. En heb dan weer heimwee naar het Franse platteland. Dat zit er voor mij niet meer in, maar gelukkig is jouw blog er dan nog. Groetjes Rita
Edward McDunn zei…
Schitterend hoor, vooral de laatste foto is het waard om er een legpuzzel van te maken.
Anoniem zei…
Prachtige foto's. Judy heeft geljk, de zuurgraad beinvloedt de kleur. Dit kan ook komen door kalk of kunstmest.
Jolande zei…
Wat een schitterende hortensia´s hebben jullie staan.
Hier op het eiland staan ze nu ook in bloei, duizenden en duizenden. Als we naar Ponta Delgada gaan, rijden we door een hele muur van hortensia´s.
Ze veranderen hier trouwens ook van kleur.
De hortensiás in de voortuin hebben een enorme klap gehad van storm Oscar, we hebben nog maar 1 bloeiende en die heeft ook maar 1 bloem.
Ger zei…
Kan me helemaal voorstellen hoe je geniet van deze blauwe en roze bloemenpracht.
Ik sta er niet meer van te kijken hoe elk jaar opnieuw mijn boerenhortensia’s van een diep blauwe kleur toch ook aan diezelfde struiken roze exemplaren zitten.Wanneer we in het voorjaar een late nachtvorst hebben blijven de bloemen wel wat achter in hun weelderige bloei.Toen wij in Frankrijk waren in de Auvergne kwam ik niet uitgekeken op de prachtig bloeiende hortensia’s.
Gister toevallig wat bloemen in oude blauwe waterkan gezet in gezelschap van een forse bloem in vintage blikje Suchard’s cacao.
Het groene baby sprinkhaantje stak wel mooi af tegen het blauw,maar die heb ik de vrijheid gegeven.
In onze voortuin staan een aantal hortensia‘s, samen met salvia en lavendel zijn het mijn lievelingsplanten
Sjoerd zei…
Hier staan de hortensia's er maar zielig bij. Volgens mij watertekort gehad... Dan zie ik toch liever die van jou.
Lies zei…
Kleur maakt niet uit..., zo'n weelde!
Lie(f)s.
Anoniem zei…
Dankjewel Marty. Ik ga het zeker proberen.
Groetjes Brigit