Doorgaan naar hoofdcontent

Wat zie ik

Maria en ik, wij maken geregeld een wandelingetje in en rond ons dorp en zien dan van alles. De mooie met mos bedekte muurtjes bijvoorbeeld.

En als we over een muurtje naar beneden kijken zien we prachtige grote varens langs een klein stroompje wat de helling afkomt.

Nog veel klaprozen maar het zullen de laatste wel zijn.

Een dikke vette naaktslak. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik ze nooit in de moestuin tegenkom.

Gewoon een stukje berm, zo mooi.

En een uitgebloeide paardenbloem is een schilderijtje.

Maar dit is minder mooi! Omgewoelde aarde en dat betekent wilde zwijnen en ook nog eens vlakbij het dorp, net voorbij de broodoven. Een paar dagen geleden hoorden we ze al tekeer gaan.

Het zijn van nature vreedzame dieren die mensen uit de weg zullen gaan, we zijn er dan ook nog nooit eentje tegengekomen in het dorp. Maar ze maken zo'n rommel, woelen hele stukken grond om. Een paar jaar geleden zijn ze tekeergegaan in de boomgaard van Patrice en die ligt vlak onder onze moestuin. Ik moet er niet aan denken dat wij er eentje op bezoek krijgen in onze moestuin, dat zou een ramp zijn.

Reacties

Bertiebo zei…
Daarmee vergeleken is zo'n slak een kleinigheidje
Judy zei…
Prachtige foto's! Die klaprozen...! En dat mos! De slak is minder, en oei wilde zwijnen bah.
Sjoerd zei…
Je kunt er weinig aan doen als ze een keer langskomen. Hier hebben ze een keer een heel voetbalveld te grazen gehad. Ik wist van tevoren niet wat een ravage die beesten kunnen aanrichten.
Veel moois!
En die wilde zwijnen kun je inderdaad maar beter niet in je tuin hebben.....
Wat is mos dan eigenlijk mooi! Terwijl mensen het in hun gazon juist niet wensen.
KnutzEls zei…
Zo'n zwijn wil je inderdaad niet. Maar hoe hou je ze uit de buurt?
In de weer zei…
Alleen op zo’n ommetje geniet jij ook, maar nu dubbel !
Mooi te zien wat er allemaal bloeit en groeit. Hopelijk gaan de wilde zwijnen een eind verderop wroeten.
Janny zei…
Mooi dat mos! Ik hoop voor jullie dat de zwijnen hun heil elders zoeken.
Anoniem zei…
Hallo
Hier in de Dordogne best een probleem. Vorig jaar op de golfbaan en eerder op de camping.
Hier schrikdraad om de golfbaan en goede hekken om de camping.
En de jagers krijgen soms toestemming om extra af te schieten als ze te gevaarlijk worden of teveel vernielen.
Suzanne
Emie zei…
Heerlijke wandelingetjes moeten dat zijn van jullie samen. En tja, die zwijnen...wij weten er alles van. Ik duim voor je dat ze wegblijven.
Lies zei…
'Cross your fingers'...
Lie(f)s.
bemar zei…
Ik kan me er bijna geen voorstelling van maken dat je een wild zwijn zo dichtbij kan hebben. Mooi maar je wilt hem zeker niet in de moestuin, een woelmuis is al erg genoeg, haha