We waren vandaag in het Fotomuseum Den Haag waar we een tentoonstelling zagen over het boerenleven in de Nederlandse fotografie vanaf 1885. Veel oude zwart-wit foto's, de jongere ook in kleur. Ontroerend vond ik ze vaak, die foto's van hardwerkende mensen, een met de natuur en hun beesten.
Vooral deze onderste twee foto's van die verweerde handen vond ik prachtig, het had een hand van mijn vader kunnen zijn. In de tentoonstelling draait continue de documentaire "Het is een schone dag" geweest (Jos de Putter, 1993). In deze inmiddels historische documentaire, die tot een van de beste in de Nederlandse filmgeschiedenis wordt gerekend, filmt De Putter zijn eigen vader en moeder in de ietwat trieste nadagen van hun boerenbedrijf. Er is ook een soortgelijke Franse film die we een aantal jaren geleden al zagen. Beide films zijn uniek in zijn soort een het kijken meer dan waard. Wij hadden er dan ook geen moeite mee om de 50 minuten durende documentaire uit te zitten.
Vooral deze onderste twee foto's van die verweerde handen vond ik prachtig, het had een hand van mijn vader kunnen zijn. In de tentoonstelling draait continue de documentaire "Het is een schone dag" geweest (Jos de Putter, 1993). In deze inmiddels historische documentaire, die tot een van de beste in de Nederlandse filmgeschiedenis wordt gerekend, filmt De Putter zijn eigen vader en moeder in de ietwat trieste nadagen van hun boerenbedrijf. Er is ook een soortgelijke Franse film die we een aantal jaren geleden al zagen. Beide films zijn uniek in zijn soort een het kijken meer dan waard. Wij hadden er dan ook geen moeite mee om de 50 minuten durende documentaire uit te zitten.
Reacties
Lieve groet