Doorgaan naar hoofdcontent

Boeren

We waren vandaag in het Fotomuseum Den Haag waar we een tentoonstelling zagen over het boerenleven in de Nederlandse fotografie vanaf 1885. Veel oude zwart-wit foto's, de jongere ook in kleur. Ontroerend vond ik ze vaak, die foto's van hardwerkende mensen, een met de natuur en hun beesten.




Vooral deze onderste twee foto's van die verweerde handen vond ik prachtig, het had een hand van mijn vader kunnen zijn. In de tentoonstelling draait continue de documentaire "Het is een schone dag" geweest (Jos de Putter, 1993). In deze inmiddels historische documentaire, die tot een van de beste in de Nederlandse filmgeschiedenis wordt gerekend, filmt De Putter zijn eigen vader en moeder in de ietwat trieste nadagen van hun boerenbedrijf. Er is ook een soortgelijke Franse film die we een aantal jaren geleden al zagen. Beide films zijn uniek in zijn soort een het kijken meer dan waard. Wij hadden er dan ook geen moeite mee om de 50 minuten durende documentaire uit te zitten.



Reacties

Emie zei…
Fototentoonstellingen zijn altijd zo inspirerend! Mijn to do list wordt alsmaar groter met dit soort aanbevelingen.
Jeanne zei…
Mooi! Goede tip!
Bertiebo zei…
Ja hè Emie dat heb ik nou ook! Die film van Jos de Putter heb ik zeker drie keer gezien. Een van de beste Nederlandse films ooit. Enfin ik weet wat me te doen staat in Den Haag
Lida zei…
Als ik zo naar jouw foto's van die hardwerkende boeren kijk, moet ik aan mijn eigen roots denken. Sinds ik ontdekt heb dat mijn voorouders generaties lang op verschillende boerderijen op de Duinweg ter hoogte van Duindamseslag hebben gewoond en gewerkt ben ik geïnteresseerd geraakt in dat boerenleven. Ik weet zeker dat ze ook zulke handen hadden. Hard werken, elektriciteit bestond nog lang niet, geen stromend water, tamelijk afgelegen. Hun partner vonden ze bij de boerderij verderop. Ik ben er trots op, op mijn boerderij-familie-historie.
KnutzEls zei…
Die stond al genoteerd. Zoonlief shreef een van de teksten en was ook al zo enthousiast. Den Haag is goed te doen.
Marthy zei…
Hebben we nog tijd om naar ons andere 'thuis' te gaan, Emie? Mijn agenda staat nog behoorlijk vol.
Marthy zei…
Het bekijken waard, Jeanne.
Marthy zei…
Zo mooi, die film. Hard leven, maar ook rust, tevredenheid.
Marthy zei…
Daar mag je zeker trots op zijn, Lida. Wat leuk om te weten dat je voorouders van de Duindamseslag kwamen, een bekende plek voor mij. Wij wandelden er vroeg met mijn vader en nu nog wel.
Marthy zei…
Als je zoon daar een van de teksten schreef moet je als trotse moeder zeker gaan kijken Els, wat leuk.
Sjoerd zei…
Toch zie ik op geen van die gezichten bezorgdheid. Men was vrij, in de natuur, met dieren... Het heeft wel wat.
Marthy zei…
Dat is zo Sjoerd. Het was een stuk minder stressig als heden ten dage.De mens maakt zich nu veel drukker.
Prachtig, ontroerend en helemaal waar ik van zo hou... Dank voor het delen! Ik heb al vaak handen vastgelegd, dus word hier héél blij van :)
Marthy zei…
Mooi hè, Stephanie die handen. Zo heb ik ook een de handjes van mijn kleinkinderen gefotografeerd.
De foto's raken mij ook. Ik vind ze práchtig!
Lieve groet